tsjok

Dus is de reële prijs die van nu en is het dubbele daarvan het bedrag dat de mensen die per se het nieuwste van het nieuwste willen hebben ervoor over hebben? Het klinkt ergens logisch, maar dat verschil vind ik wel heel erg groot.

tsjok Apple heeft ongeveer 20% van de markt qua aantallen, 50% van de markt qua omzet en 80% van de markt qua winst. Dus reken maar dat Apple ook veruit de hoogste winstmarge heeft.

Leandra

O, zeker. Met aan abonnement scheelt het enorm. Ik betaal voor die S8 uiteindelijk rond de 275 euro, geloof ik.

tsjok

Ik ben dan wel benieuwd naar de verkoopverhoudingen. Welk percentage van de totale verkoopaantallen gaat er naar de vroege kopers (eerste 3 maanden)? Is dat 30%? Minder? Heel veel minder?

Ossu Klopt ja. Hoewel Apple notoir geheimzinnig doet over de kosten per iPhone is het helemaal niet gek om aan te nemen dat ze ongeveer net zo veel kosten om te produceren als andere high-end smartphones (er is fundamenteel niet zo heel veel anders aan, ten slotte). Maar ze kosten wel snel 50% meer.

De waarde van Apple zit echt totaal in het merk en niet in de producten die ze maken. Maar dat is wel een beetje off-topic.

Jan Ik denk dus wel echt dat dat de verklaring is. Al ben ik met je eens dat het verschil erg groot is.

• Jan likes this.

Jan
          Wel grappig dat de prijzen met en zonder abonnement zoveel schelen, koop je je telefoon niet meer op afbetaling, zoals in de oude abonnementen, is het toch stukken goedkoper dan zonder abonnement.
          Je betaalt er dus kennelijk toch voor in je abonnement, ook als je hem direct betaalt.

Jan Ook Samsung geeft geen exacte verkoopcijfers maar als je wat bronnen naast elkaar legt lijkt het er op dat de verkopen van de S7 zo'n 9 miljoen waren in de eerste drie maanden, en in totaal ongeveer 55 miljoen in het eerste jaar. Daarna werd de S8 geïntroduceerd waarvan er in de eerste maand zo'n 5 miljoen verkocht werden.

Zie:

https://en.wikipedia.org/wiki/Samsung_Galaxy_S7#Sales
          https://en.wikipedia.org/wiki/Samsung_Galaxy_S8#Sales
          https://www.androidauthority.com/sales-samsung-galaxy-s7-cross-55-million-units-768359/

Met andere woorden: een groot percentage van de verkopen is in de eerste paar maanden en de prijs van die telefoons is veel hoger. Het zou vet interessant om de prijs, winst per telefoon en periode van verkoop naast elkaar te leggen maar helaas zijn daar echt geen cijfers precies genoeg voor.

• Jan replied to this.

tsjok

Dat is ongetwijfeld bedrijfsgeheim.

Maar 9 miljoen in de eerste drie maanden, 55 miljoen in het eerste jaar... In het tweede jaar, als de prijzen behoorlijk veel lager liggen, gaan er ongetwijfeld nog enkele tientallen miljoenen over de toonbank, dus een schatting van 10% die zo'n model koopt voor de hoogste prijs is niet gek.

Bizar dat dat nog werkt ook.

Jan En misschien zie ik het te simpel, maar aangenomen dat ze ook op de lagere prijs geen geld toeleggen maken ze op die hoofdprijskopers dus gewoon honderden euro's (extra) winst per telefoon.

• Jan replied to this.

Het is goede marketing, zeker als je je beseft dat het grootste deel van de mensen die het nieuwste toestel koopt de meeste functionaliteiten helemaal niet nodig heeft. Die appen een beetje, kijken een filmpje en schieten af en toe en kiekje. Toch zit er hardware in waarmee je veel meer kunt. De markt voor telefoons is vrij bizar. Als je een nieuwe auto nodig hebt om mee naar je werk te rijden of boodschappen te doen koop je ook geen BMW 7-serie, dan koop je wat je nodig hebt en niet meer. Maar bij telefoons kopen de meeste consumenten veel te veel performance. Ik vind meer dan 500 euro voor een telefoon echt heel veel geld.

Myst Mwah... de meeste mensen in een BMW-7 serie hebben dat ook niet nodig. Consumenten willen gewoon graag overkill en zijn veel te gefixeerd op specifieke merken. Case in point: de Porsche Cayenne.

tsjok Ja, uiteraard kun je ook naar je zakelijke afspraak in een Kia Picanto. Er zit maar weinig in een topklasse auto waar je echt niet zonder kunt. Mijn punt is dat mensen bij dat soort uitgaven echt wel wat kritischer zijn en niet iedereen die een BMW 7-serie of vergelijkbaar zou kunnen betalen heeft er ook eentje. Bij telefoons ligt dat wel anders. Die zijn natuurlijk wel honderd keer goedkoper maar toch verbaast het me dat mensen zonder blikken of blozen 700 euro uitgeven aan technologie die ze niet nodig hebben.

Nou moet ik zeggen dat het verschil tussen foto's van een A5 en een S8 wel écht goed zichtbaar is. Ik ben een waardeloze fotograaf, maar zelfs ik kan nu redelijke foto's maken.

Niet dat ik dat zoveel doe, maar even voor het idee.

Uiteindelijk worden al die dingen toch door goedkope Chineesjes in elkaar geknutseld, of niet?

Jan Telefoons worden ook wel degelijk steeds beter, en dat zijn echt niet allemaal snufjes waar je toch niets mee doet. Scherm, batterijduur (ook al beweren veel mensen van niet), camera, processor, elke generatie gaat er een versnelling bij. Alleen je kunt je wel afvragen of dat stapje verbetering de grote prijsverschillen tussen de top-of-the-line modellen en de modellen van vorig jaar waard is (het antwoord daarop is nee, in mijn ogen, maar dat moet ieder voor zichzelf bepalen).

Ik gebruik overigens een telefoon die al bijna vijf jaar oud is. Raakt wel echt aan vervanging toe maar ik ben er principieel tegen om een telefoon af te danken die nog prima werkt. Alsnog voldoet hij aan al mijn eisen behalve de camera.

Ik heb het idee dat heel veel waarde wordt ontleend aan de camera van een smartphone en mensen daar ook bereid voor zijn veel voor te betalen. Kwam er niet ook nu een nieuwe smartphone op de markt met 16 camera's om panorama fotograferen makkelijker te maken ?

Tja, het blijft toch weinig gebruiksvriendelijke rommel die Samsung maakt. Logisch dat ze dan al snel met de prijs moeten stunten.

Duke Daarom blijf ik voorlopig gewoon bij Apple.