• TV
  • Top 2000

Africa is gewoon een meme, veel jongeren stemmen daar op.

Black is wel mooi, maar ok computer, nevermind, automatic for the people, morning glory hebben wat nummers die ik persoonlijk beter vind.

Myst Queen is een band die echt over de generaties heen gaat merk ik. Wat best uniek is voor een groep waarvan de leadzanger inmiddels alweer ruim een kwart eeuw dood is. Een van de weinige dingen die ik nog doe tijdens de Vierdaagsefeesten is een soort van Queen-tribute die jaarlijks te zien is en die van een verrassend hoog niveau is. Het valt me toch altijd weer op dat iedereen van 10 tot 80 daar bijna alle nummers kan meezingen. Niet alleen de standaardwerken als We Will Rock You, We Are The Champions en Another One Bites The Dust, maar ook de nummers die je amper nog hoort verder als Don't Stop Me Now of Breakthru. Er zijn maar weinig bands met zo veel bekende nummers. Bohemian Rhapsody is natuurlijk van zichzelf een nummer dat wel lekker is om na te doen (Waynes World, Party Time), maar ik denk dat de eeuwige nummer één-positie vooral een eerbetoon is aan de universele aantrekkingskracht van hun muziek.

• Myst replied to this.

Dwersdriever Ik vind Queen een prima band. Ben er geen uitgesproken fan van maar ook ik ken alle nummers. In tegenstelling tot U2 heeft Queen wèl een onuitwisbare invloed gehad op de muziekgeschiedenis. En Ook als Bono vroegtijdig sterft denk ik niet dat we ons U2 zullen herinneren zoals we ons Queen herinneren.

Ik vind het ook geen enkel probleem dat Bohemian Rhapsody op 1 staat, voor het zoveelste jaar. Het is makkelijk haten op iets wat al jaren hetzelfde is, maar doe dat dan op dingen die wel objectief kut zijn.

Sky deze Africa moet je hebben:

• Sky replied to this.

Dwersdriever
        Die jongere stemmers waar ze het over hebben. Dat zijn dan toch die 35 stemmers onder de vijftig?

Duke Het valt mij elk jaar weer meer op hoeveel mensen van mijn leeftijd (begin 20 dus) ik op Facebook langs zie komen met een stemlijst. Dat is tegenwoordig toch wel steeds meer een ding ook onder de jongeren.

Ook fijn om te zien dat ik niet de enige ben die Hotel California niet snapt, zo hoog. ?

Wat mij trouwens ook nog wel enigszins verbaast, is dat Michael Jackson niet hoger staat. Dat is toch ook wel een grootheid over meerdere generaties, zou je zeggen.

Hamlapjes

Er zijn nog wel wat grootheden die niet erg ver komen. Madonna haalde vorig jaar de top 750 niet eens. Ik weet dat haar muziek minder hoog staat aangeschreven dan die van Jackson, maar ze heeft toch ruim 20 jaar aan de top gestaan van de popmuziekwereld. Toch een beetje sneu dat Paul de Leeuw en Pokemon veel beter scoren.

Linus Ja, precies! En natuurlijk zullen bepaalde nummers hoger staan doordat er een hype is of een dodenbonus of zo, maar sommige artiesten staan wel echt structureel te laag.

Off-topic: ik had bij het lezen van jouw reactie een déjà vu. Alsof ik het al eerder heb gedroomd... ?

Sky Dat is natuurlijk geen vergelijking. Er heeft altijd al enorm veel "bagger in de hitlijsten" gestaan. Naast Pearl Jam of Nirvana stond er in de jaren '90 ook gewoon meuk als de Venga Boys in de hitlijsten en dergelijke.
              Je zet Coldplay niet af tegen de gebroeders Ko, maar tegen dat soort bands en dan is het vreselijk overschat gejengel.

11 days later

Verrassend dat veel oude artiesten in het lijstje van de jongere stemmers staan.

Axolotl

Oude geesten in een verondersteld jong lichaam.

Axolotl Tot mijn grote vreugde moet ik bekennen dat ik dat Pokemon liedje nog nooit gehoord heb, noch wist ik van het bestaan ervan af.

Pokémon... :')

Verder denk ik dat veel mensen inmiddels gehecht zijn aan bepaalde nummers aan het eind van het jaar en daarom stemmen op sommige nummers.

Axolotl
                  De Ronnie Flex-liefhebbers gaan natuurlijk ook niet stemmen in de Top2000.

• Luda replied to this.

Drietebuul

Nee, maar The War on Drugs-liefhebbers zouden dat bijvoorbeeld wel weer kunnen doen.

Chewie
                    Walgelijk inderdaad. Ik val er ook spontaan bij in slaap.

Pompom De pokemon song is pure nostalgie voor millenials, maar dat is dan gelijk het enige nummer waarvan ik het een logische keuze vind dat het in dat lijstje voorkomt.