Top 2000
janneke141 Uit de top20 trek ik eigenlijk alleen Coldplay vrij slecht, met de aantekening dat Avond verre van het beste De Groot-nummer is, en Brothers in Arms ook niet hoog op mijn DS-ranglijst staat.
Schrap alle nummers die daar eigenlijk niet in thuishoren uit de top 20, en er blijft alleen maar jaren '70 spul over. Dat vind ik altijd best een deprimerende gedachte: van de paar meesterwerken die er sinds die tijd zijn gemaakt is niets blijven hangen.
- Edited
Molurus Nah, dan doe je Black, November Rain en Nothing else matters wat mij betreft wel tekort.
Maar de jaren '70 zijn al vanaf de start van de top2000 het best vertegenwoordigd. Kennelijk komt er gewoon veel epische muziek uit dat decennium, en moet veel muziek van later zijn eeuwigheidswaarde nog bewijzen.
Molurus Zal wel komen omdat, denk ik, de meeste stemmers gewoon oude mensen zijn. Bedoel, radio, wie, behalve alles ouder dan millenials, luistert dat nog?
En omdat Radio 2 zich altijd al op 50+ richt.
https://www.nporadio2.nl/nieuws/16111/top-2000-statistieken-top-10-per-leeftijd
Ook bij de jongere stemmers kom je de klassieke top-10-platen tegen.
janneke141 Uit de top20 trek ik eigenlijk alleen Coldplay vrij slecht,
Gelukkig dan dat ze er fucking 28 keer in staan. Ik prijs mijzelf gelukkig dat ik, zonder opzoeken, geen enkele titel van een Coldplay-nummer zou weten.
janneke141 Maar de jaren '70 zijn al vanaf de start van de top2000 het best vertegenwoordigd. Kennelijk komt er gewoon veel epische muziek uit dat decennium, en moet veel muziek van later zijn eeuwigheidswaarde nog bewijzen.
Dat komt doordat het steeds moeilijker wordt om orginele muziek te maken, alles is al wel zo’n beetje geprobeerd ondertussen. Ook kenners houden vol dat de laatste een beetje orginele muziekstromingen uit eind jaren tachtig/begin jaren negentig stammen, namelijk grunge en house. Alles wat daarna is gemaakt is aftreksel van het voorgaande.
remlof Al die negergangsterraphiphop lijkt me toch best origineel. Het is alleen niet om aan te horen.
Molurus Vernieuwende muziek doet het sowieso niet goed in 'mainstream'.
Klopt. Het gekke is: nou juist dat leek anders te zijn in de jaren '70.
janneke141 Dat stamt al uit eind jaren zeventig, ken je deze niet?
Muse heeft symfonische rock naar een geheel ander niveau getild. Mede dankzij moderne apparatuur, maar toch.
En Tool... er is denk ik niets uit de muziekgeschiedenis dat je daar goed mee kunt vergelijken. Wie schreef ooit een muziekstuk gebaseerd op de Fibonacci reeks, om maar een willekeurig voorbeeld te noemen?
remlof Jawel hoor, maar ik vind dit toch van een iets andere orde. Is dit echt de inspiratie voor Lil Kleine geweest, denk je?
Dit is zoiets als vragen of Ike Turner de inspiratie was voor Marilyn Manson. Het muziekgenre "rap" is toch echt begonnen met Sugarhill Gang. Natuurlijk is er sinds die tijd veel veranderd.