Ossu janneke141 Hebben we die situatie niet sowieso, met het opportuniteitsbeginsel en met het hele coffeeshop-gedoogbeleid?
janneke141 Ossu Dat klopt. Het gedoogbeleid is dan ook een achterlijk concept. Het enige verschil is dat het rondom het softdrugs-gedoogbeleid totaan het hoogste overheidsorgaan hetzelfde wordt behandeld: we pakken het niet aan. Dat is in deze situatie anders.
Jan Tem Vind ik dat je met goedbedoelde maatregelen heel zorgvuldig moet kijken of je het beoogde doel zal halen. Ik heb persoonlijk nogal mijn twijfels bij de eventuele goede bedoelingen achter deze wet.
Tem Jan Ik ga, naïef als ik ben, altijd in eerste instantie uit van de goede bedoelingen. Maar waarschijnlijk zal het voornamelijk gehoor geven aan onderbuikgevoelens zijn. Henk en Ingrid vinden het maar raar dat iemand gehuld in een tent in hun tram zit. Misschien zit er wel een vent met een baard onder die zich gaat opblazen, weg ermee.
Ossu Tem Althans, niet als het doel is de vrijheid van de vrouw in boerka terug te geven. Nee, op dat punt heb je me overtuigd. Alleen is dat volgens mij niet het enige doel van deze regelgeving. En zeker niet het officiële doel, want het gaat immers algemeen over gezichtsbedekkende kleding in het openbaar.
Tem Ossu Zou dat ook een issue zijn wanneer er geen moslims waren in Nederland? Zou er dan ook een verbod zijn op bivakmutsen e.d.? Ik betwijfel het hoor.
janneke141 Tem Natuurlijk. Als mensen met een bivakmuts op een bank overvallen dan herken je ze niet op de bewakingsbeelden, dus een verbod op bivakmutsen is bijzonder nuttig.
Ossu Tem Ik weet het niet. Als je nou zo af en toe mensen in KKK-puntmutsen in Nederland rond zou zien lopen, zou er dan ook geen discussie ontstaan? Niet dat ik een onderdrukte boerkadraagster nu met een KKK'er wil vergelijken, voor de duidelijkheid...
Duke Ossu Naaktlopen, vrouwenbesnijdenis en de KKK als excuses om kledingwetten te verdedigen. Je bent wel op dreef...
Tem Ossu Een KKK-puntmuts is wel een statement van racisme. Een boerka, hoofddoek of sluier vind ik niet expliciet in alle gevallen een statement van vrouwenonderdrukking eigenlijk.
Ossu Duke Volgens mij schreef ik dat ik denk dat er "discussie zou ontstaan", en schreef ik niet dat ik vind dat er een verbod moet komen.
Duke janneke141 Tja, het is een mooi staaltje symboolpolitiek. Dat Halsema daar geen middelen aan wil verspillen lijkt me zo gek nog niet.
janneke141 Duke Maar dat staat er niet. Halsema gaat de wet niet handhaven omdat ze het er niet mee eens is. Welk voorbeeld wil je als eerste burger in vredesnaam geven aan de inwoners van je stad?
Duke janneke141 Het signaal dat je de schaarse capaciteit van politie en handhaving liever aan nuttige dingen laat besteden?
GSbrder janneke141 Ook wel interessant: de metro van Amsterdam naar Amstelveen pakken is safe, totdat je voorbij de Van Boshuizenstraat bent, dan kun je zomaar met de Amstelveense agenten te maken krijgen die wel de nationale wetten moeten handhaven van hun VVD-burgemeester.
Jan Even tussendoor: als iemand zegt dat de aarde vrij rond is, beetje zoals een dobbelsteen vierkant is, dan stelt hij niet dat de aarde min of meer hetzelfde is als een dobbelsteen.
janneke141 Duke Niet naar de bekende weg vragen. Het is meer dan duidelijk dat de beschikbaarheid van opsporingsmiddelen niet de primaire reden van de oproep van Halsema is, en dat heeft de gemiddelde Amsterdammer ook wel in de gaten.