Ossu Als je een beetje met verstand post, denk je daar toch over na? Ik hou zelf bijvoorbeeld al rekening met zaken die ik niet meer post omdat daardoor wellicht een connectie met m'n vorige account gemaakt kan worden. Net zo goed als dat ik niet al m'n persoonlijke info zomaar op FOK! knal. Daarnaast lijkt het me slim dat mensen met toegang tot het internet, zich bewust zijn van het feit dat alles wat ze daar plaatsen, door iedereen kan worden gelezen. Als je het niet door de straten durft te schreeuwen, zet het dan ook niet op het internet.

• Ossu replied to this.

-i- Ik vind het een valse vergelijking om te doen alsof die twee dingen met elkaar te maken hebben. Je mag zelf bepalen hoe veel je deelt met de wereld, en ik ben het met je eens dat veel mensen veel te veel delen. Maar dat neemt de AVG niet weg, en ook niet de privacyregels die daarvoor golden. Het is niet gemakzuchtig om van bedrijven te verwachten dat ze goed omgaan met gegevens die zij in hun beheer hebben.

Wat veel dingen betreft kun je je ook niet beschermen natuurlijk, wil je gebruik maken van de moderne wereld. Dus "de bal neerleggen bij bedrijven" is zeker geen gemakzucht, het is broodnodige beveiliging van je data.

-i- Het probleem is dat wat je nu best door de straten durft te schreeuwen, over 15 jaar reden kan zijn voor een werkgever om jou te ontslaan.

Over persoonsgegevens gesproken, hoe zit het met het ip-adres wat bij elke post wordt vastgelegd?

Als je bijvoorbeeld een vast ip-adres hebt bij je provider kan dit ook (via je provider) naar je herleid worden. Of zelfs bij een variabele ip-adres wordt het waarschijnlijk wel bij je provider gelogd.

En als je een abo hebt zou zelfs je username herleidbaar kunnen zijn naar je persoon via de bankrekening waarmee de abo betaald is. Misschien ook iets om rekening mee te houden.

Silfen En als je een abo hebt zou zelfs je username herleidbaar kunnen zijn naar je persoon via de bankrekening waarmee de abo betaald is. Misschien ook iets om rekening mee te houden

Oh ja, daar heb ik ook eens een relletje mee gehad, al postte ik daar niet in want ik lag vredig te slapen. Ik had eens het wachtwoord van een hele oude groepskloon waar ik niets mee te maken had, achterhaald. Toen €4,50 gedokt en de notes gelezen. Dat meldde ik aan iemand anders, die later ook inlogde op die kloonuser, en toen mijn bankrekeninggegevens zag. Ik vond het niet echt geweldig dat uitgerekend Aaahikwordgek mijn naam achterhaalde :+.

Aaah schopte een rel en de volgende dag was inloggen als Klompendanser definitief onmogelijk gemaakt door Danny.

Silfen Een IP-adres is sowieso een persoonsgegeven, want het is herleidbaar naar een individueel persoon (of in elk geval computer). Voor je bankrekeninggegevens geldt dat ook, tenzij je een rekening hebt geopend die niet naar je terug te traceren is (op een andere naam, bijvoorbeeld).

tsjok tenzij je een rekening hebt geopend die niet naar je terug te traceren is (op een andere naam, bijvoorbeeld).

In Nederland kan dat niet, voor zover ik weet.

janneke141 Zoals ik hierboven beschreef gaat het om dat iemand je redelijkerwijs kan identificeren. Als je een rekening opent op naam van een bedrijf is dat niet redelijkerwijs terug te leiden naar jou (behalve door de bank). Volgens mij zou het dan dus geen persoonsgegeven zijn. Volgens mij is er inderdaad geen andere manier om een rekening te krijgen waar je naam niet aan vast zit.

Kan er naast zitten, hoor. Maar het gaat om objectieve beoordeling van of iemand je op kan sporen. Als je dat enkel kunt met hulp van de bank (die ze je niet geven) denk ik niet dat je het identificeerbaar kunt noemen. Bankrekeningen op naam van een natuurlijk persoon zijn dat sowieso wel.

tsjok Dat idee had ik al, vandaar dat ik het hier noemde. Misschien ook iets voor Helsinki om rekening mee te houden.

Zo, mijn verzoek om vergeten te worden is de deur uit. De besloten fora blijven een lastig punt. Ik heb, om niet al te moeilijk te doen, een expliciet verzoek gedaan om alle persoonsgegevens en foto's die evt nog in de besloten fora zouden kunnen staan, te verwijderen. Ik kan dan op een later moment dmv een verzoek om inzage van m'n gegevens bekijken of ze nog wat van me hebben. Technisch gezien kun je natuurlijk niet controleren of hij eraan voldaan heeft, tenzij je aan crew vraagt om het te checken.

De AP vindt forumposts een interessant vraagstuk. De vraag wat een persoonsgegevens is, is redelijk duidelijk beantwoord, maar het hele gedoe rondom journalistieke exceptie is nogal vaag, ook voor hen.

Overigens doet de AP geen uitspraak over journalistieke exceptie. Daar gaan de rechtbanken over, blijkbaar.

2 months later

Maar wat ik dan afvraag met deze nieuwe wet, wie heeft deze al gebruikt om al zijn gegevens te wissen?
          Moet ik dan denken bij een webshop oid of waar je ooit bij de supermarkt zo'n scanapparatuur gebruikt waarvoor je je eerst moest registreren?
          In mijn omgeving hoor ik namelijk niemand die ooit gebruik heeft gemaakt van deze nieuwe wet.

sigme Dat begrijp ik, maar buiten fok dan? Ken jij ze>?

-GL- De AVG kan niet alleen worden gebruikt om gegevens te wissen, maar ook om op te vragen welke informatie een bedrijf of instelling over je bezit.

Zo kun je als ouder (of 18+-leerling) dus aan een school vragen welke informatie dat ze in het dossier hebben. Op onze school heeft sinds dat die mogelijkheid bestaat 1 ouder dat gedaan, en het heeft ongeveer 20 manuur gekost om aan dat verzoek te voldoen. Dit soort verzoeken moeten we niet te vaak gaan krijgen.

janneke141 Wow, dat is heftig!
                En kunnen ze dat ook zonder reden aanvragen of zit daar criteria aan vast?

-GL- Ik ben niet de expert, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat we daar criteria aan mogen opleggen, omdat het nu eenmaal een recht is. De wetgever kan dat wel, en als dit tot misbruik en verspilling van middelen zou leiden (denk maar eens aan de WOB ) dan zullen er misschien wel richtlijnen voor komen.