tsjok Dat is dus het probleem inderdaad.

Situaties met dat soort persoonlijke gegevens begrijp ik wel, dat valt niet echt meer onder het grijze gebied. Met die gegevens kan je inderdaad duidelijk een persoon herleiden.

Wanneer het echter enkel om een gebruikersnaam gaat, die op jouw eigen site op geen enkele manier gekoppeld is aan andere persoonsgegevens, maar vervolgens wel op een andere site gebruikt wordt waar ook een woonplaats bij gepost wordt, is het dus opeens wél een persoonsgegeven, omdat die link gemaakt kan worden.

Dat vind ik persoonlijk wel wat ver gaan.

Tem

En dat vertrouwen is zuiver eenzijdig.

Jan

Ik ben inderdaad soms te goed van vertrouwen. Op het naïeve af zo nu en dan...

Overigens heeft Danny geen enkele mogelijkheid om na te gaan of ik niet een kopietje paspoort van iemand anders dan (dan wie eigenlijk, dan sigme?) heb opgestuurd. Hij heeft niets om dat ID aan te controleren. Niet eens mijn snuit.

Tem
      Het ene enkele relletjes dat ik ooit in FB geschopt heb ging over iets dergelijks. Je kan je notes inzien, maar ik had ooit opgemerkt dat FA's ook "gewiste" notes konden inzien. Die waren dus maar tot op zeker niveau gewist. Danny vond me een vreselijk kinderachtige zeur.

• Tem replied to this.

-i- Het gaat ook heel ver. De AVG verleent meer bescherming dan welke privacywet ooit. En ik vind het helemaal niet raar dat je gegevens beschermd zouden zijn als die indirect eenvoudig herleidbaar zijn naar je persoon.

Hoewel de implementatie lastig is voor ondernemingen is meer bescherming in mijn ogen zeker geen probleem. Organisaties en personen doen maar lekker voorzichtig. In dit internettijdperk is veel meer informatie gewoon veel sneller belangrijk.

• -i- replied to this.

tsjok Ik vind de bal bij bedrijven neerleggen dan ook wel weer redelijk gemakzuchtig. Als je nagaat hoeveel mensen zo gemakkelijk met hun gegevens op het internet overweg gaan..

Je zou kunnen zeggen; Zulke mensen moet je tegen zichzelf in bescherming nemen, maar ik denk eerder dat ze daar juist niks van leren.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook helemaal niet raar dat je gegevens beschermd zijn als die herleidbaar zijn naar je persoon, maar als je daarvoor zelf de reden bent, vind ik op z'n minst dat je eerst maar eens even goed aan zelfreflectie moet doen, wat betreft het delen van je hele leven op het internet.

Interessant topic, fijn dat het ook onder jullie leeft. Ik ben vanavond te druk om er op in te gaan, maar ik ga morgen overdag in ieder geval een uitgebreid verzoek neerleggen bij Danny. Afhankelijk van hoe hij daar op antwoordt, volgt al dan niet actie met AP. Zeker toen ik vertelde over Mycroft, waren ze erg verbaasd. Dat Danny zijn zaken niet op orde heeft, lijkt me evident. Dat er mensen uit nijd op hem zullen gaan fitten en daarbij de AVG als stok om mee te slaan zullen gebruiken, ook. Dat neemt allemaal niet weg dat hij zich gewoon aan wetten te houden heeft. Of hij nu wil of niet, hij moet zijn users beschermen.

sigme

Was dat tijdens je recente crewschap of die van jaren geleden? Volgens mij is dat namelijk zelfs aangehaald in de verschillende FB topics over de AVG.

-i- Je geeft heel gauw meer van jezelf prijs dan je lief is. Als je -tig-duizend posts hebt geplaatst, dan zitten daar vast wel ergens een paar tussen waar je leeftijd, je woonplaats, je studie, je favoriete voetbalclub etc. ongeveer uit kunnen worden afgeleid, en dat is dan alweer genoeg dat kennissen je 'anonieme' online-gebruikersnaam aan jouw persoon kunnen koppelen.

• -i- replied to this.

Tem
                  Je citeert de post over de gewiste notes, dat is niet gerelateerd aan (mijn) crewschap.

Mijn naam in de sollicitatie was van 10 jaar her. Die van muttie nog ouder, zo schattig.

Ossu Als je een beetje met verstand post, denk je daar toch over na? Ik hou zelf bijvoorbeeld al rekening met zaken die ik niet meer post omdat daardoor wellicht een connectie met m'n vorige account gemaakt kan worden. Net zo goed als dat ik niet al m'n persoonlijke info zomaar op FOK! knal. Daarnaast lijkt het me slim dat mensen met toegang tot het internet, zich bewust zijn van het feit dat alles wat ze daar plaatsen, door iedereen kan worden gelezen. Als je het niet door de straten durft te schreeuwen, zet het dan ook niet op het internet.

• Ossu replied to this.

-i- Ik vind het een valse vergelijking om te doen alsof die twee dingen met elkaar te maken hebben. Je mag zelf bepalen hoe veel je deelt met de wereld, en ik ben het met je eens dat veel mensen veel te veel delen. Maar dat neemt de AVG niet weg, en ook niet de privacyregels die daarvoor golden. Het is niet gemakzuchtig om van bedrijven te verwachten dat ze goed omgaan met gegevens die zij in hun beheer hebben.

Wat veel dingen betreft kun je je ook niet beschermen natuurlijk, wil je gebruik maken van de moderne wereld. Dus "de bal neerleggen bij bedrijven" is zeker geen gemakzucht, het is broodnodige beveiliging van je data.

-i- Het probleem is dat wat je nu best door de straten durft te schreeuwen, over 15 jaar reden kan zijn voor een werkgever om jou te ontslaan.

Over persoonsgegevens gesproken, hoe zit het met het ip-adres wat bij elke post wordt vastgelegd?

Als je bijvoorbeeld een vast ip-adres hebt bij je provider kan dit ook (via je provider) naar je herleid worden. Of zelfs bij een variabele ip-adres wordt het waarschijnlijk wel bij je provider gelogd.

En als je een abo hebt zou zelfs je username herleidbaar kunnen zijn naar je persoon via de bankrekening waarmee de abo betaald is. Misschien ook iets om rekening mee te houden.

Silfen En als je een abo hebt zou zelfs je username herleidbaar kunnen zijn naar je persoon via de bankrekening waarmee de abo betaald is. Misschien ook iets om rekening mee te houden

Oh ja, daar heb ik ook eens een relletje mee gehad, al postte ik daar niet in want ik lag vredig te slapen. Ik had eens het wachtwoord van een hele oude groepskloon waar ik niets mee te maken had, achterhaald. Toen €4,50 gedokt en de notes gelezen. Dat meldde ik aan iemand anders, die later ook inlogde op die kloonuser, en toen mijn bankrekeninggegevens zag. Ik vond het niet echt geweldig dat uitgerekend Aaahikwordgek mijn naam achterhaalde :+.

Aaah schopte een rel en de volgende dag was inloggen als Klompendanser definitief onmogelijk gemaakt door Danny.

Silfen Een IP-adres is sowieso een persoonsgegeven, want het is herleidbaar naar een individueel persoon (of in elk geval computer). Voor je bankrekeninggegevens geldt dat ook, tenzij je een rekening hebt geopend die niet naar je terug te traceren is (op een andere naam, bijvoorbeeld).

tsjok tenzij je een rekening hebt geopend die niet naar je terug te traceren is (op een andere naam, bijvoorbeeld).

In Nederland kan dat niet, voor zover ik weet.

janneke141 Zoals ik hierboven beschreef gaat het om dat iemand je redelijkerwijs kan identificeren. Als je een rekening opent op naam van een bedrijf is dat niet redelijkerwijs terug te leiden naar jou (behalve door de bank). Volgens mij zou het dan dus geen persoonsgegeven zijn. Volgens mij is er inderdaad geen andere manier om een rekening te krijgen waar je naam niet aan vast zit.

Kan er naast zitten, hoor. Maar het gaat om objectieve beoordeling van of iemand je op kan sporen. Als je dat enkel kunt met hulp van de bank (die ze je niet geven) denk ik niet dat je het identificeerbaar kunt noemen. Bankrekeningen op naam van een natuurlijk persoon zijn dat sowieso wel.