Polen schijnt zich ook te willen onthouden van stemming. Niet vanwege deze WW-regeling, maar vanwege regels over detachering die in dezelfde wet zijn verwerkt, Als dat gebeurt krijgt de wet vrijwel zeker geen meerderheid, vanwege het grote aantal inwoners van Polen.

Wetten worden verworpen als er minder dan 35% van de bevolking voorstemt. Een onthouding telt dus in feite als een tegenstem in dat systeem.

6 days later

Koehandel tussen de Duitsers en de Fransen over twee belangrijke functies binnen de EU.

EW YORK (ANP) - Duitsland wil graag dat een landgenoot de voorzittershamer van de Europese Centrale Bank (ECB) gaat hanteren. Dat schrijft The Wall Street Journal, waarbij het nog wel een slag om de arm houdt. De beslissing over een opvolger van de huidige ECB-preses, de Italiaan Mario Draghi, volgt pas na de Europese verkiezingen van mei.

De termijn van Draghi loopt later dit jaar af. Jens Weidmann, de huidige baas van de Duitse centrale bank, zou de Italiaan moeten opvolgen. Volgens de krant werken Duitsland en Frankrijk achter de schermen aan een akkoordje. Waar Duitsland de ECB-zetel in handen wil krijgen, azen de Fransen op het voorzitterschap van de Europese Commissie.

Het zou voor het eerst zijn dat een Duitser aan het roer van de ECB komt te staan. De centrale bank zag in 1998 het levenslicht. Sommige kenners zetten vraagtekens bij een eventuele benoeming, en dan met name op de impact die de aanstelling van Weidmann zou kunnen hebben op de markten. De Duitser is een fervent tegenstander van het soepele beleid van Draghi.

En nog meer benoemingsperikelen.

BRUSSEL (ANP) - De onderhandelingen over wie de eerste hoofdofficier van justitie van het Europees Openbaar Ministerie (EOM) moet worden zijn vastgelopen. Na de derde onderhandelingsronde tussen vertegenwoordigers van de lidstaten en het Europees Parlement is geen nieuwe datum afgesproken.

De lidstaten hebben de Fransman Jean-François Bohnert naar voren geschoven en het parlement de Roemeense corruptiebestrijder Laura Kövesi. De vrijheidsbeperkingen die zij kreeg opgelegd werden woensdag weliswaar door de hoogste Roemeense rechter opgeheven, maar het onder druk zetten van Kövesi heeft de situatie volledig veranderd, zegt parlementsonderhandelaar Judith Sargentini (GroenLinks).

,,Roemenië heeft het onmogelijk gemaakt om de kandidaat van de lidstaten te kiezen’’, zegt ze tegen het ANP. Een keuze voor de Fransman komt volgens haar neer op ,,toegeven aan Roemeense chantage’’. ,,Kun je je voorstellen dat ik terugga naar het parlement om te zeggen dat het de Fransman wordt?’’, vraagt Sargentini retorisch. ,,Dat zou suggereren dat het lastigvallen van Kövesi acceptabel is.'' Volgens haar zou minister van Buitenlandse Zaken Stef Blok die keuze ook niet kunnen verkopen in de Tweede Kamer.

De Europarlementariërs willen dat de lidstaten zich opnieuw beraden op de situatie. Een selectiecommissie had eerder een voorkeur uitgesproken voor de Roemeense. Zij kreeg ook de steun van Nederland, maar een meerderheid van de EU-landen koos toch voor de Fransman. Dat gebeurde mede op aandringen van de Roemeense regering, die tot eind juni het roterend EU-voorzitterschap vervult.

Het onderhandelingsteam van de lidstaten - drie ambassadeurs van EU-landen zonder kandidaat - betreurt ,,dat er geen voortgang kon worden gemaakt’’ en blijft vasthouden aan Bohnert. De lidstaten ,,geloven dat het EOM een ervaren en onafhankelijke professional nodig heeft die geschikt is om het kantoor vanaf het begin op te zetten'', staat in een verklaring.

Als er volgende week geen besluit wordt genomen, is de kans groot dat de onderhandelingen vanwege de Europese verkiezingen pas in juli worden hervat, aldus de lidstaten.

Het EOM gaat zich bezighouden met de bestrijding van misdrijven met EU-geld, zoals grensoverschrijdende btw-fraude en misbruik van EU-fondsen. Het hoofdkwartier komt in Luxemburg en het wordt eind 2020 operationeel.

13 days later

Dwersdriever Brrrrrr. Wat een slechte ideeën heeft D66 toch. Op het eerste oog lijkt Den Boer wel een punt te hebben, de groei van grensoverschrijdende criminaliteit is een naar bij-effect van de open grenzen waar dringend iets aan moet gebeuren. Maar juist de ontwikkelingen in Oost-Europa zouden een rem moeten vormen op dit soort ontwikkelingen, want voor je het weet worden wij hierin meegesleept.

DEN HAAG (ANP) - De Europese Unie moet een eigen 'FBI' krijgen, vindt D66. Europol moet een volwaardige Europese politiedienst worden die zelf kan verhoren, huizen kan doorzoeken of arrestaties verrichten, als het aan de regeringspartij ligt.

Criminelen en terroristen hebben maling aan landsgrenzen, zegt Tweede Kamerlid Monica den Boer. De politie moet daardoor dan ook niet worden gehinderd, vindt ze. Anders maken misdadigers eenmaal aan de andere kant van de grens een lange neus.

Maar lidstaten blijven graag baas in eigen huis en brede steun voor een echte Europese politie lijkt voorlopig ver weg. Daarom moet Nederland vast een kopgroep vormen met enthousiaste andere EU-lidstaten voor ,,permanente en intensieve politiesamenwerking'', stelt Den Boer.

Ze verwacht veel van gemeenschappelijke opsporingsteams, zoals het JIT dat de toedracht van de ramp met vlucht MH17 onderzocht. Die teams moeten niet langer tijdelijk, maar permanent worden, vindt Den Boer. Bovendien moeten ze zich niet langer beperken tot bijvoorbeeld drugs- of mensenhandel, maar meer terreinen bestrijken.

De samenwerking tussen Europese politiediensten staat nu juist onder druk doordat vooral oostelijke lidstaten het minder nauw nemen met de rechtsstaat. Om dat tegen te gaan, moet er één gedragscode komen voor alle agenten in de Europese Unie, bepleit Den Boer.

Helemaal eens met Monica den Boer, natuurlijk moet de EU een eigen politiemacht krijgen.

Als Dwers een post vol afgunst begint, zoals ie eigenlijk altijd doet, weet ik dat er daarna een in mijn ogen prima idee volgt 😂

Ik heb ook geen idee hoe “de ontwikkelingen in Oost-Europa” een argument tegen een EU-politiemacht zouden zijn, lijkt me juist een middel om de corruptie daar tegen te gaan.

Dwersdriever Een gezamenlijke inlichtingendienst is echt geen slecht idee. Het toestaan van opsporingsmiddelen die in strijd zijn met de gemiddelde westerse rechtstaat is dat wel, maar daar is Nederland zelf ook niet vies van. Volgens mij is het daar zelfs juist D66 die nog enigszins aan de rem trekt.

Als een gezamelijke 'EBI' ervoor zou zorgen dat het met de rechten in Oost-Europese landen beter gaat dan nu, waarom dan niet?

janneke141 Je kent Dwers toch, die heeft zo’n gelehesjes-mentaliteit die we van Fok kennen, bepaalde dingen is ie gewoon tegen zonder dat met goed fatsoen te kunnen beargumenteren, zoals de EU.

remlof Kun je niet gewoon af en toe een argument geven in plaats van voortdurend persoonlijke aanvallen plaatsen? Dank je wel. Ik weet dat de moderators jou knuffelen, maar het komt de discussie gewoon niet ten goede.

remlof

Kun je eens ophouden met die persoonlijke aanvallen? Niemand zit daar op te wachten.

Ja, genoeg weer. Je kunt elkaar bestrijden op de inhoud, het is hier geen FOK!. En @Dwers, je sneren naar mij en tsjok mag je eveneens voor je houden.

janneke141

Was er laatst niet in het nieuws dat Nederland gestopt is met intel delen met Oostenrijk omdat hun relatie met Rusland te hecht is?

Linus Dat gaat om samenwerking tussen inlichtingendiensten, dat is net wat anders dan die tussen politiediensten.

Linus Dat had ik ook eigenlijk, omdat ik dat -na vlugge lezing- uit het stuk haalde. Maar ik zie nu dat het ook gaat over het omvormen van Europol tot een volwaardige Europese politiedienst. Ik zie daar ook nog niet direct een probleem in - al zie ik ook minder nut of noodzaak.

• Luda replied to this.