Ossu
Hoor en wederhoor is natuurlijk ook heel handig wanneer het om onduidelijk zaken zoals geruchten of verdachtmakingen gaat. Maar wanneer het om de vaststelling van feiten gaat zou het journaille wat mij betreft best een wat meer aan waarheidsvinding mogen doen. Als persoon A zegt dat het in Appelscha vandaag aan het regenen is en persoon B zegt dat het droog is, heeft het weinig zin om als journalist te gaan melden dat A zegt dat het regent, en persoon B zegt dat het droog is. Dan moet je als journalist maar zorgen dat je zelf in Appelscha belandt om het publiek te melden of het regent of niet.
Door die feitenclaims, door je als neutrale debatleider op te stellen, als gelijkwaardig tegenover elkaar te zetten gun je margegroeperingen, vaak in de schaduw van de autoriteit van de wederpartij, de kans om hun onwaarheden als gelijkwaardige feiten tegenover die ander te presenteren.
Zo zag ik laatst (al was het met een half oog) bij Buitenhof een of andere jeugdarts tegenover de dame van dat kritisch-prikken-gebeuren zitten (tevens homeopaat) om over de werking van vaccins te spreken. De kritisch-prikken dame stelde dat er wetenschappelijk was aangetoond (wat sowieso een ietwat hypocriete poging tot verkrijgen van autoriteit is voor een kwakzalver als zo'n homeopaat) dat vaccins tot allerlei klachten leidden terwijl de jeugdarts meende dat dat niet het geval was, waardoor het een potje welles-nietes werd. Dan doe je als kennelijk niet-ingelezen en geforceerd neutrale gespreksleider meer kwaad dan goed. Er kunnen geen knopen worden doorgehakt, en de kijker wordt niets wijzer (behalve dan dat margegroep A haar opvattingen weer heeft kunnen spuien). Dan vergooi je als journalistde waarde van feiten, ten bate van het idee dat je je werk hebt gedaan door "beide kanten van het verhaal" hun zegje te laten doen.
Maar goed, ik heb momenteel ook niet echt een coherent verhaal, dus draag ook later wellicht nog een steentje bij. Komt ongetwijfeld nog iets over zelfgebouwde social-media echokamers, en gebrek aan incentive voor degelijke onderzoeksjournalistiek in vergelijking met goedkoop kliks scoren met bagger. Ik deel in ieder geval je pessimisme. Ik weet niet of dat slechts de afbraak van "de westerse beschaving" is, of dat we globaal gewoon een nieuwe middeleeuwen induiken, maar daar komen we later dus nog wel op terug.