Ossu De PVDD kun je niets verwijten op dit vlak, inderdaad.
Ik denk dat je er als maatschappij niets mee opschiet om specifiek Islamkritisch te zijn, inderdaad. Zelfs als je de Islam de bron van het kwaad vindt en van mening bent dat de andere grote religies nadelige effecten heeft, win je er in the long run totaal niets mee om een wij-zij-cultuur te creëren. Daarmee bedoel ik niet te zeggen dat je de fragiele moslims moet beschermen voor kritiek, maar eerder dat je simpelweg je doel voorbij schiet om op die manier te werk te gaan. Als regering doe je er, denk ik, het best aan om wet- en regelgeving zo neutraal mogelijk te houden, dus ook alle religies op dezelfde manier te behandelen.
Ikzelf ben groot voorstander van neutraliteit op bepaalde plaatsen en in bepaalde functies. Religieus onderwijs vind ik bijvoorbeeld waanzin en ik ben oprecht verbaasd dat dat nog zo normaal is. Onderwijs kinderen over verschillende religies, maar baseer je onderwijs er niet op. Als ouders ervoor kiezen om kinderen religieus op te voeden is dat prima, maar dat mag dan in huiselijke sfeer gebeuren. Het argument dat Nederland een Judea-Christelijke achtergrond heeft en er daarmee een uitzondering gemaakt dient te worden voor die religies, is bullshit van de bovenste plank, wmb. Voer meteen in dat kinderen zonder vaccinaties geweerd worden van scholen, als je toch bezig bent. Maar ga niet lopen zeuren dat minaretten niet in het Nederlandse straatbeeld passen, bijvoorbeeld, als er een gigantische kerk naast kan staan.
Ik weet niet of het mogelijk is om het te verbieden, maar als het kan, zorg dat zorgverzekeraars besnijdenis óók niet meer uit de aanvullende zorgverzekering vergoeden. Ik heb er geen enkel probleem mee om besnijdenis niet alleen te ontmoedigen (wat het huidige standpunt van het KNMG is), maar ook niet meer uit te laten voeren bij kinderen.
Kortom, laat religie iets zijn wat van de individu zelf is en bewaak daarbuiten de neutraliteit.