Het uiteindelijke doel van politiek bestuur, lijkt mij, is het realiseren en in stand houden van een goed functionerende maatschappij met weinig armoede, gezonde infrastructuur, een gezonde leefomgeving, en dat alles op zowel korte als lange termijn.
Als je mij vraagt: "wie is het beste in staat om daarin de juiste beslissingen te nemen?" dan staat de gemiddelde burger wat mij betreft ver onderaan ja. Zulke zaken zou ik persoonlijk liever overlaten aan diverse intellectuelen: wetenschappers, politiek filosofen, enzovoort.
De gedachte dat de gemiddelde burger volslagen achterlijk is en verre van in staat is om beleidsbeslissingen op de inhoud te beoordelen is inderdaad geen opwekkende gedachte. Maar ik zie daarin geen reden om de feiten te ontkennen: de gemiddelde burger is achterlijk. Ik kan geen enkele rationeel argument bedenken om beleidskeuzes bij het volk neer te leggen, anders dan het verwerven van steun voor het gevoerde beleid. Als het gaat om verstandige beslissingen heb je helemaal niets aan die burger.