Is ervan uitgaan dat er zoiets eenduidigs bestaat als 'de stem van het volk' niet gewoon een populistische drogreden?
De Nederlandse democratie is gericht op compromissen en referenda staan daar haaks op. Ja, dan eindig je vrij vaak met beleid waar geen meerderheid voorstander van is, maar de tegenstanders zijn onmogelijk te definiëren.
Een referendum sluit compromissen uit en leidt onherroepelijk tot een dictatuur van de meerderheid, waarbij de grootste bek doorgaans zal winnen.
En juist dat is ondemocratisch, aangezien democratie niet alleen maar gaat om de wil van de meerderheid, maar ook om rekening houden met de minderheid.
Verder: neem dat Brexit-referendum. De optie 'in de EU blijven' is betrekkelijk duidelijk, maar wat betekent 'uit de EU stappen' dan? Waar kiezen mensen dan voor? Dat loopt extreem uiteen.
Of kunnen we dan stellen dat 'uit de EU stappen' dan in elke vorm democratischer is dan in de EU blijven? Of moet elk mogelijk akkoord dan ook weer onderwerp van een referendum worden? Ik weet vrij zeker dat geen enkel Brexit-akkoord bij een referendum de nationale goedkeuring gaat krijgen.
Jammer dat er hier nog altijd geen concrete voorbeelden genoemd worden van verondersteld referendumwaardige kwesties, dus dan maar een lijstje van mij van redelijk actuele vraagstukken:
- stikstofproblematiek
- zwarte piet
- terughalen van IS-vrouwen en -kinderen
- 130 als maximumsnelheid
Mijn standpunt: referenda over die zaken staan verstandige besluiten in de weg.