Ik vind het wel zorgelijk dat er in Duitsland zo omgesprongen wordt met een democratisch gekozen partij. Het lijkt er haast op dat men in Duitsland het naziverleden nog steeds niet goed verwerkt heeft en daarom vanuit een soort kramp deze houding tegenover de Alternative für Deutschland aanneemt. Volkomen onnodig naar mijn idee, het Duitsland van nu heeft niks meer met het Nazi-Duitsland van toen te maken. Daar komt bij dat in andere Europese landen blijkt dat samenwerking met een zeer rechtse partij helemaal niet voor uitholling van de democratische en rechtsstatelijke waarden hoeft te zorgen.
Duitse politiek
Bolkesteijn in andere Europese landen blijkt dat samenwerking met een zeer rechtse partij helemaal niet voor uitholling van de democratische en rechtsstatelijke waarden hoeft te zorgen
Ehh, waar dan bijvoorbeeld?
remlof Bijvoorbeeld in Nederland en in Oostenrijk. Voor zover ik weet marcheren in beide landen de bruinhemden niet weer door de straten, afgezien van de gebruikelijke hobbydemonstraties van een handvol irrelevante fanatici.
- Edited
Bolkesteijn In Nederland heeft de korte samenwerking met de PVV het integratieproces van buitenlanders volkomen in de soep laten lopen en heeft het de polarisatie heel erg verdiept. Het is niet voor niets dat de andere partijen in Nederland zeggen dat ze nooit meer met de PVV willen regeren.
In Duitsland hebben ze het al eens nog veel en veel erger mis zien gaan. Ik heb er alle begrip voor dat ze die fout nooit meer willen maken.
Extreem rechts is extreem rechts en omhelst zonder uitzondering verregaand nationalisme en diepgewortelde vreemdelingenhaat.
remlof Het is niet voor niets dat alle andere partijen in Nederland zeggen dat ze nooit meer met de PVV willen regeren.
Volgens mij was dat vooral vanwege de onbetrouwbaarheid, en niet vanwege de standpunten.
- Edited
janneke141 De breuk was vanwege de onbetrouwbaarheid, later hebben diverse VVD’ers en CDA’ers aangegeven dat de standpunten van de PVV ze uitsluit van coalitievorming in de toekomst.
Andere partijen hebben dat altijd al aangegeven.
janneke141 Ja, dat is ook het beeld dat ik heb.
Daar stond gisteren nog een column over in Trouw (kon het niet vinden om de immer onoverzichtelijke website). Rutte en Buma moesten destijds in een brief voor Tjeenk Willink aangeven waarom de PVV voor hen geen optie was. Rutte benadrukte wel dat hij problemen had met de niet-liberale waarden van de PVV en daarom ook niet meer met de PVV wil regeren. Buma had het slechts over de onbetrouwbaarheid.
Niet samen willen werken met extreemrechts of -links lijkt me eerlijk gezegd best verstandig. Je moet hun achterlijke denkbeelden niet willen normaliseren....
- Edited
De standpunten zijn helaas totaal het probleem niet voor VVD en CDA. Die kiezen daar volgens mij nog liever voor dan op inhoud samenwerken met b.v. GroenLinks.
Duke Wat is er precies mis mee gegaan in Thuringen? Of wat is er bijv. mis met de huidige Portugese regering die gedoogsteun van extreem-links heeft?
Het probleem in Thuringen lijkt me als volgt. Het CDU heeft niet kunnen profiteren in een oppositierol tegen een linkse regering. De AfD wel, en de Thüringse afdeling word geleid door Höcke, die gewoon een regelrechte neonazi is en die de nationale afdeling tevergeefs heeft geprobeerd uit de partij te zetten.
- Edited
Ossu Thüringen was 90 jaar geleden de eerste deelstaat (of wat het toen ook was) waar de NSDAP voet aan de grond kreeg. Dat kwam net nog uitgebreid aan in OVT op Radio 1.
En extreem links heeft volgens mij nog nooit miljoenen mensen vermoord puur op basis van ethniciteit.
Racisme is echt een dingetje van extreem rechts. Iets dat niet meer getolereerd kan worden in een globaliserende wereld met multi-etnische samenlevingen.
remlof En extreem links heeft volgens mij nog nooit miljoenen mensen vermoord puur op basis van ethniciteit.
?
janneke141 Wel op basis van politieke ideeën. Of moordden de Sovjets alleen joden uit?
remlof Neuh, maar wel allerlei etnische minderheden in Sovjettistan. En volgens mij gaan ze in China ook niet helemaal vrijuit.
Maar vooruit, het heeft meer met dictatorschap te maken dan met extreem-links of -rechts wat mij betreft.
- Edited
janneke141 Jawel, rassenleer is echt een extreemrechts dingetje. Communisten interesseert je afkomst per definitie niet.
China is bang voor de politieke macht van de islam, niet voor Oeigoeren.