Linus Nou en. Dat die volidioot van Pegida bijna klappen heeft gehad, da's pas errug.

Linus Duitsland heeft helaas een lange geschiedenis van politiek gemotiveerd geweld. Dit is wel een nieuw dieptepunt.

8 days later

Merkel heeft laten weten dat ze op de korte termijn een verbod op tabaksreclame wil, zoals dat bijv. in Nederland al heel lang bestaat. Conservatieven zijn geshockeerd, maar ik zou zeggen, beter laat dan nooit.

2 months later

Bij de Duitse deelstaatverkiezingen in Saksen en Brandenburg heeft de rechts-populistische AfD zoals verwacht een flinke overwinning geboekt, wijst een exitpoll van de publieke omroep ARD uit. De partij wordt in beide oostelijke deelstaten echter niet de grootste, maar tweede.

In Saksen blijft de CDU de grootste. De partij van deelstaatpremier Kretschmer zakt volgens de exitpoll naar 32,0 procent van de stemmen, maar blijft de AfD voor. Die partij zou op 27,5 procent uitkomen.

In Brandenburg lijkt het verlies van de sociaaldemocratische SPD van premier Woidke kleiner dan verwacht. De partij komt volgens de exitpoll uit op 27,5 procent van de stemmen, ruim 4 procentpunt minder dan vijf jaar geleden. De AfD, die in peilingen nek aan nek ging met de SPD, zou 22,5 procent van de stemmen hebben gekregen.

In beide deelstaten is de coalitie wel de meerderheid kwijt. In Saksen regeerden de CDU en de SPD, in Brandenburg de SPD en Die Linke. Die partijen hebben al gezegd dat ze coalitiesamenwerking met de AfD niet zien zitten. Ondanks hun "pak slaag" zijn er wel mogelijkheden voor andere coalities, zegt correspondent Wouter Zwart. "Maar bescheidenheid past."

https://nos.nl/artikel/2299903-afd-wint-fors-in-saksen-en-brandenburg-maar-wordt-niet-de-grootste.html

De voormalige DDR zit vol met teleurgestelde mensen, dus de winst voor de AfD is niet echt verrassend. Ik vraag me wel af wanneer de ruime positie van de rechtspopulisten in de Europese landen, die ze wel zetels maar nauwelijks invloed oplevert, begint af te kalven wegens gebrek aan resultaat.

janneke141 De AfD is in ieder geval weer niet de grootste geworden in beide deelstaten, dus ze blijven uitsluiten van het bestuur lijkt voor de hand te liggen, zeker ook gezien de winst van de Groenen waarmee wel valt samen te werken.

5 months later

Wat een gedoe in Thüringen zeg! Een deelstaatpremier die "per ongeluk" dankzij steun van de AfD wordt gekozen en daarom al na één dag onder druk van de nationale politiek weer moet aftreden.

Ossu Omdat in Duitsland steunen op rechtsextremistische partijen nog steeds taboe is. Gelukkig.

Het enige waar ik wel een beetje moeite mee heb zijn de nieuwe verkiezingen die hierop volgen. Het heeft toch wel een kleine zweem van 'als de uitkomst ons niet bevalt dan stemmen we gewoon opnieuw'.

janneke141 Zal wel moeten als er geen deelstaatregering gevormd kan worden.
          En die kan per definitie niet gevormd worden met het AfD.

janneke141 En het alternatief was de oude premier Bodo Ramelow, van Die Linke (ex-communisten). Als die aan had kunnen blijven met vooruit-dan-maar-steun van de CDU, dan is dat nou ook niet bepaald een weerspiegeling van de wil van de kiezer, die kennelijk rechts (CDU+FDP+AfD) een meerderheid gaf.

Ik vind het wel zorgelijk dat er in Duitsland zo omgesprongen wordt met een democratisch gekozen partij. Het lijkt er haast op dat men in Duitsland het naziverleden nog steeds niet goed verwerkt heeft en daarom vanuit een soort kramp deze houding tegenover de Alternative für Deutschland aanneemt. Volkomen onnodig naar mijn idee, het Duitsland van nu heeft niks meer met het Nazi-Duitsland van toen te maken. Daar komt bij dat in andere Europese landen blijkt dat samenwerking met een zeer rechtse partij helemaal niet voor uitholling van de democratische en rechtsstatelijke waarden hoeft te zorgen.

Bolkesteijn in andere Europese landen blijkt dat samenwerking met een zeer rechtse partij helemaal niet voor uitholling van de democratische en rechtsstatelijke waarden hoeft te zorgen

Ehh, waar dan bijvoorbeeld?

remlof Bijvoorbeeld in Nederland en in Oostenrijk. Voor zover ik weet marcheren in beide landen de bruinhemden niet weer door de straten, afgezien van de gebruikelijke hobbydemonstraties van een handvol irrelevante fanatici.

Bolkesteijn In Nederland heeft de korte samenwerking met de PVV het integratieproces van buitenlanders volkomen in de soep laten lopen en heeft het de polarisatie heel erg verdiept. Het is niet voor niets dat de andere partijen in Nederland zeggen dat ze nooit meer met de PVV willen regeren.

In Duitsland hebben ze het al eens nog veel en veel erger mis zien gaan. Ik heb er alle begrip voor dat ze die fout nooit meer willen maken.

Extreem rechts is extreem rechts en omhelst zonder uitzondering verregaand nationalisme en diepgewortelde vreemdelingenhaat.

remlof Het is niet voor niets dat alle andere partijen in Nederland zeggen dat ze nooit meer met de PVV willen regeren.

Volgens mij was dat vooral vanwege de onbetrouwbaarheid, en niet vanwege de standpunten.

janneke141 De breuk was vanwege de onbetrouwbaarheid, later hebben diverse VVD’ers en CDA’ers aangegeven dat de standpunten van de PVV ze uitsluit van coalitievorming in de toekomst.

Andere partijen hebben dat altijd al aangegeven.

Daar stond gisteren nog een column over in Trouw (kon het niet vinden om de immer onoverzichtelijke website). Rutte en Buma moesten destijds in een brief voor Tjeenk Willink aangeven waarom de PVV voor hen geen optie was. Rutte benadrukte wel dat hij problemen had met de niet-liberale waarden van de PVV en daarom ook niet meer met de PVV wil regeren. Buma had het slechts over de onbetrouwbaarheid.

Bolkesteijn

Niet samen willen werken met extreemrechts of -links lijkt me eerlijk gezegd best verstandig. Je moet hun achterlijke denkbeelden niet willen normaliseren....

• Ossu replied to this.