Nou, ik heb me eens met Google Translate door de nieuwe veiligheidswet voor Hong Kong heen gewerkt. Er zitten verschillende opvallende punten in.
Ten eerste: Voor separatisme is de lat extra laag gelegd.
In de veiligheidswet van Macau en ook in veel Europese veiligheidswetten zijn de regels over terrorisme etc. vaak een verzwarende omstandigheid: startpunt is een illegale handeling zoals geweld of het dreigen daarmee. Het doel waarmee dat geweld wordt gepleegd, maakt het delict en de straf extra zwaar. Maar bij de nieuwe wet voor Hong Kong is dat specifiek bij het delict van separatisme niet zo. Elke vorm van separatisme is strafbaar, inclusief het ertoe aanzetten, het erbij helpen, etc.etc. en je kan er levenslang voor de gevangenis in gaan. Voor mij lijkt dit artikel specifiek te zijn gemaakt om de leiders van de democratiebeweging een levenslange gevangenisstraf te kunnen opleggen - want tijdens de demonstraties werd toevallig eerder voor een onafhankelijk Hong Kong gepleit dan voor het omverwerpen van het communistische regime in Peking.
Ten tweede: Er lijkt geen grens te zijn voor invloed vanuit Peking.
Volgens de veiligheidswet moeten strafzaken in principe door het juridische systeem van Hong Kong zelf afgehandeld, tenzij dat daar niet toe in staat zou zijn. Dan mag een door Peking in Hong Kong gestationeerd agentschap de boel overnemen. Wat dat agentschap doet is strikt geheim - ook voor het bestuur van Hong Kong - en kan niet juridisch worden aangevochten.
Ten derde: Het toepassingsbereik van de wet is verder ook heel breed. Om eens wat dingen te noemen:
- Voor 'separatisme' is dus geen (dreiging met) geweld nodig
- Onder 'separatisme' valt niet alleen het streven naar onafhankelijkheid van Hong Kong, maar alles wat gericht is tegen de territoriale integriteit van China. Dus ook Taiwan, Tibet, de grens met India, de Zuid-Chinese Zee en noem het maar op, kan er allemaal onder vallen.
- De wet is ook van toepassing op buitenlanders
- De wet is ook van toepassing op daden die in het buitenland zijn gepleegd
- De wet is ook van toepassing binnen boten en vliegtuigen die in Hong Kong zijn geregistreerd
Dus stel, je hebt een Nederlander die vanaf nu een keer publiekelijk de uitspraak van het Hof van Arbitrage in Den Haag over de Zuid-Chinese Zee noemt, en vervolgens met Cathay Pacific van Bangkok naar Singapore vliegt. Strikt de letter van de wet volgend, zou diegene dan al opgepakt kunnen worden en 3 jaar gevangenisstraf in Hong Kong kunnen krijgen, als ik het goed zie.