Ja hoi, Welkom Energie klantje hier.
Het is uiteraard fijn dat de levering doorloopt, maar je bent als klant toch vaak wel redelijk genaaid, aangezien;
- Je de hele zomer voorschotten hebt betaalt en nu het 'omslagpunt' kwam waarop je verbruik omhoog zou schieten. Kortom; hoop mensen hebben geld tegoed van Welkom Energie, maar zij zullen een deze dagen wel failliet gaan gezien het feit dat de buffers minimaal zijn en de inkomsten opdrogen
- Welkomstbonussen (zoals boven aangegeven het 'lokkertje' van veel van dit soort aanbieders) vervallen, want je dient je contract niet uit
- Het nieuws is precies een dag nádat je de incasso voor september kon storneren bekend gemaakt. Je kon nog wel over oktober storneren, veel mensen hebben dat dus gedaan om #1 iets meer recht te trekken.
Daarnaast was men hier al even mee bezig, maar is dit schijnbaar buiten de publiciteit gebleven, zie dit bericht van 14/10; https://www.acm.nl/nl/publicaties/eneco-wil-welkom-energie-overnemen-concentratiemelding
Als consument wordt je nu verplicht minstens een maand energie af te nemen bij Eneco, tegen tarieven die op dit moment nog onbekend zijn. Je kan ook niet per 1/11 naar een andere leverancier van je eigen keuze overstappen. Uiteraard begrijpelijk dat Eneco niet kan leveren tegen de WE tarieven, anders zou je waarschijnlijk een sneeuwbaleffect krijgen, maar het is wel raar hoe je eigenlijk meteen vastzit aan een contract wat over 4 dagen ingaat en tot op heden de voorwaarden nog compleet onbekend van zijn.
De baas van Welkom Energie is al eens eerder op de fles gegaan met EnergieFlex, en heeft daarna ook nog een zonnepanelenbedrijf failliet laten gaan. Hopelijk wordt deze meneer nu ook aangepakt en heeft hij niet volgend jaar wéér een nieuwe energietoko.
Ik zit persoonlijk gelukkig in de situatie dat ik me geen zorgen hoef te maken over de tarieven die Eneco gaat rekenen of wat ik daarna zal moeten betalen bij een eventuele andere leverancier, ik eet er geen boterham minder om. Maar het is wel schrijnend voor de mensen die nog op een dikke eindafrekening zaten te wachten of simpelweg niet genoeg geld overhouden om bv. een euro meer per m3 gas te gaan betalen, want over dat soort prijsstijgingen heb je het als je naar huidige vaste contracten kijkt.
Het is ook wel een wake-up call voor de klanten en alle prijsvergelijkers etc. Ik begreep dat na het EnergieFlex debacle de Consumentenbond nu ook de solvabiliteit van de leveranciers meeneemt in hun adviezen (ze hadden schijnbaar EnergieFlex aangeraden middels hun Energiecollectief oid). Lijkt me goed als zoiets standaard onderdeel wordt van de vergelijking zodat je de zwakke broeders er snel uit kan filteren.