remlof En weer een mail van Eneco, nieuwe tarieven gaan voor mij nu pas 26 oktober in, 30 dagen na de aankondiging van afgelopen maandag :')
Sloggi Kabinet: prijsplafond energie definitief, hoger plafond voor stroom, tarieven omlaag Het kabinet heeft een definitief prijsplafond voor gas en stroom voor consumenten vastgesteld. Voor gas geldt straks een maximumprijs van 1,45 euro per kubieke meter en voor stroom geldt maximaal 0,40 euro. Deze prijzen gelden tot een bepaald verbruiksplafond: voor gas maximaal 1200 kuub per jaar en elektriciteit maximaal 2900 kWh per jaar. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5337418/prijsplafond-energie-energierekening-gas-gasrekening-gasprijs Er is nog niets bekend over hoe de compensatie voor de energieleveranciers wordt bepaald. Ik ben heel benieuwd hoe ze dat gaan doen en hoe ze voorkomen dat met de regeling de winsten van de leveranciers in stand worden gehouden. Ik verwacht ook niet dat bij EZK de expertise zit om te beoordelen wat reële inkoopprijzen zijn...
Sloggi Elk huishouden krijgt in november en december 190 euro korting op energierekening https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5337454/huishoudens-krijgen-november-en-december-190-euro-korting-op
Dwersdriever Sloggi Dan krijg ik dus geld terug. In november staat het huis hier het grootste deel van de maand leeg.
Friek Sloggi Dat betekent dat ik met mijn vaste tarieven in november en december gratis energie heb. Beetje bizar.
Tem Sloggi Mijn ex heeft nog een vast contract tot 2024 en betaalt nu iets van 20 euro ofzo dus verdient er 340 euro aan.
Dwersdriever De rest wordt neem ik aan door Vattenvall, Eneco, Shell en alle andere energieschurken opgebracht. Zijn natuurlijk gewoon oorlogsprofiteurs.
Helsinki Die korting van 190 euro snap ik ook niet helemaal, maar goed. We gaan het volgende huis gasvrij maken,wat best een uitgave is met een huis uit 1930 en energielabel F. Toch steek ik liever mn geld daarin dan in het interieur.
Sloggi Uit de Kamerbrief: Daarnaast zal moeten worden voorkomen dat het prijsplafond eventuele overwinsten beschermt. Het kabinet zal daarom, in overleg met de ACM, bezien wat er nodig is om mogelijke ongewenste effecten van het prijsplafond op de werking van de markt zoveel als mogelijk te voorkomen. Dat wordt nog leuk. De regeling gaat straks van start zonder dat de kaders duidelijk zijn. De energiemaatschappijen zijn al bezig hun geld te tellen gok ik zo.
Dwersdriever Sloggi Het zijn goede tijden voor de beleggingen in ouderwetse stocks. Wapenconcerns, grondstoffen en oliemaatschappijen doen het echt prima.
Sloggi Tem Daarover: Het kost circa zes maanden om deze regeling te ontwikkelen en implementeren. De minister van EZK werkt de regeling met RVO en de betrokken partijen nader uit. Deze regeling zal naar verwachting in het tweede kwartaal 2023 open kunnen, rekening houdende met staatssteunkaders. De regeling heeft wel met terugwerkende kracht betrekking op heel 2023 en de laatste twee maanden van 2022. Het beroep op de regeling door energie intensief mkb is van tijdelijke aard voor de duur van 1 jaar zodat aanpassing van bedrijven noodzakelijk blijft Tegen de tijd dat die regeling er is zijn alle mkb'ers al lang en breed failliet :').
Dwersdriever Vattenfall is overigens gewoon een Zweeds staatsbedrijf. Eneco is Japans (Mitsubishi, Chubo). Dus die oorlogswinsten gaan ook nog het land uit.
Sloggi Dwersdriever In de Nederlandse context bezien zijn het gewoon multinationals. Vattenfall heeft volgens mij iets van een half miljard aan dividend uitgekeerd de afgelopen 5 jaar. Het kan ook meer zijn. Toch een mooie besteding van de SDE++-subsidie geweest.
Tem Ik heb Bas Jacobs (1000x beter dan die verschrikkelijke Mathijs Bouman) altijd wel hoog zitten en hij heeft een punt.
Dwersdriever Tem Ja, helemaal mee eens. Het lijkt inderdaad een groep bestuurders die collectief de weg kwijt is. Ze stapelen echt paniek. En helemaal voor niets, want de waardering voor dit kabinet krijgt er denk ik helemaal geen impuls van.
Friek Tem De accijnsverlaging op brandstof had wat mij betreft weer terug gemogen, idd. Alcoholaccijns had wat mij betreft ook omhoog gemogen (als je dan toch ergens geld vandaan wil halen).
Dwersdriever Vinden we hier dat een bedrijf als Hak staatssteun moet krijgen om doperwten en worteltjes in te blikken? Hak is interessant genoeg trouwens Russisch eigendom tegenwoordig.
Tem Dwersdriever Niet echt. Dan maar aan de vergeten seizoensgroenten. Als je die kan op gaat is het hek van de dam.
Sloggi Dwersdriever Hak is onderdeel van het Russische KDV Group. Wat mij betreft krijgen dit soort multinationals geen steun. Het MKB heeft een breder maatschappelijk belang en verdient m.i. een speciale behandeling. Maar dat onderscheid zal wel lastig te maken zijn met het oog op marktverstoring. Overigens zullen de toeleveranciers steun krijgen, geen idee of Hak de productie in eigen handen heeft.
Sloggi Sloggi Herstel: Zo ontvingen Vattenfall Nederland, het voormalige Nuon, en zijn dochterondernemingen tussen 2015 en 2020 536,3 miljoen euro vanuit de SDE. Daarnaast is voor 915 miljoen aan subsidies toegezegd11 voor projecten die de komende jaren moeten worden gerealiseerd. Desondanks nam het aandeel ‘duurzaam’ in de elektriciteitsproductie de afgelopen jaren af. In 2015 was 12,4 procent van de door Vattenfall Nederland opgewekte energie in Nederland duurzaam. In 2019 was dit percentage bijna gehalveerd tot 6,4 procent. Het aandeel duurzame energie dat het moederbedrijf aan klanten levert nam in dezelfde periode wel sterk toe: van 16,8 procent in 2015 naar 43,3 in 2020. Vattenfall produceert buiten Nederland beduidend meer duurzame energie, ondanks de miljoenen aan binnenlandse subsidies. Vattenfall Nederland maakte in de afgelopen vijf jaar 387 miljoen euro winst en keerde maar liefst 1,183 miljard euro uit aan dividend. In 2019 ging 750 miljoen euro aan dividend naar moederbedrijf Vattenfall SE, dat volledig in handen is van de Zweedse overheid. Met dank aan de bijdrage van de dochter behaalde het moederbedrijf een winst van 1,469 miljard euro. De helft van dit bedrag ging volgens het jaarverslag naar de aandeelhouders. https://longreads.tni.org/nl/de-vervuiler-is-koning