Van het gas af
Nog steeds enkel glas bij één op de zes huurwoningen in particuliere sector
De Woonbond heeft wat onderzoek gedaan:
Huurwoningen in de particuliere sector hebben nog heel vaak enkel glas. Van alle koophuizen heeft slechts 2 procent nog geen dubbel glas in de woonkamer, bij particuliere huurwoningen ligt dat percentage op 16. In de slaapkamers heeft zelfs bijna een kwart geen dubbel glas.
Ja maar woco’s dan? Nou, die doen het beter.
Ook de huurhuizen van woningcorporaties lopen achter bij koophuizen, blijkt uit de meest recente gegevens, maar lang niet zo ver als de huurhuizen van particuliere verhuurders.
Hoog tijd om daar wat aan te doen:
Hoog tijd om met name die particuliere verhuurders te dwingen binnen afzienbare tijd overal dubbel glas te laten installeren, vindt de Woonbond. Dat kan door enkel glas officieel aan te merken als een gebrek aan de woning; het verhelpen daarvan valt dan onder de onderhoudsplicht van de verhuurder.
Ik heb ook nog geen dubbel glas aan de achterkant van m’n appartement.
- Edited
remlof Over een paar maandjes hier overal triple glas er in, beneden, boven, voor, achter. Maar goed, das het sneue van deze hele discussie, de mensen die dat soort investeringen niet kunnen doen worden dubbel genaaid, wmb wordt iets enkel glas inderdaad als gebrek aangemerkt zodat ook de particuliere markt er vaart achter moet zetten. Uiteindelijk heb je daar op de langere termijn ook meer (klimaat)winst van dan nu even met geld smijten en de (energie)schulden van de minima overnemen.
Friek
Moet je als huurder inderdaad maar enkel woningen huren die goed geïsoleerd zijn.
Drietebuul Ik ben voorstander van all-in contracten. Haalt de prikkel naar de verhuurder.
GSbrder
Huurpenningen belasten naar energielabel.
Drietebuul Huurpenningen belasten met… BTW? Dan wordt het geen huur meer, maar tijdelijk gebruik.
GSbrder
Wordt dan ook huur:
Huur is de overeenkomst waarbij de ene partij, de verhuurder, zich verbindt aan de andere partij, de huurder, een zaak of een gedeelte daarvan in gebruik te verstrekken en de huurder zich verbindt tot een tegenprestatie.
- Edited
Gewoon onbehoorlijk particulier verhuur onteigenen en onderbrengen bij een staats-woco. 100% belasting, geen halve maatregelen meer waar gure makelaar types zich nog onder uit kunnen wringen. Men heeft tot nu toe zat kunnen verdienen aan hun tochtige, enkelglazen hokken.
Ventileren is erg belangrijk. Alles maar isoleren en afdichten maakt mensen maar ziek.
Drietebuul Dus ik huur mijn telefoon, auto en laptop van mijn werkgever.
PolitiekGeaard Ik heb nog maar een paar jaar kunnen verdienen. Doorslaan om historische overwinsten te corrigeren klinkt als een slecht plan.
GSbrder
Als jij daar specifieke vergoedingen voor moet betalen wel. Anders zullen die worden uitgelegd als emolumenten of zaken in bruikleen.
Drietebuul Ik zal eens wat meer appartementen laten bruiklenen aan voormalige huurders.
GSbrder
Zullen ze blij mee zijn!
Bruikleening is eene overeenkomst, waarbij de eene partij aan de andere eene zaak om niet ten gebruike geeft, onder voorwaarde dat degene die deze zaak ontvangt, dezelve, na daarvan gebruik te hebben gemaakt, of na eenen bepaalden tijd, zal terug geven.