Friek In de Boekestijn (of is het Boekestein?) en De Wijk van afgelopen week ging het ook over Groningen. Ze zijn er daar vrij zeker van dat dat veld gewoon flink leeggetrokken moet worden komende winter. Alleen hoe langer je wacht, hoe minder tijd je hebt om dat technisch te regelen. Om maar niet te spreken over het creëren van draagvlak... hun stelling is dat dit kabinet (ook) op dit vlak hopeloos faalt wat betreft verwachtingsmanagement.

https://www.bnr.nl/podcast/boekestijn-en-de-wijk/10481664/als-poetin-de-gaskraan-dichtdraait

Sloggi In aanvulling:

‘Grijp nu in om een ramp in de winter te voorkomen’, zeggen energie-experts
    Gascrisis Europese politici reageren tot dusver lankmoedig op de gascrisis – en dat is oliedom, volgens critici. „Gaat het vriezen, dan kom je niet in een week aan gas, en zelfs niet binnen drie maanden.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/07/08/grijp-nu-in-om-een-ramp-in-de-winter-te-voorkomen-zeggen-energie-experts-2-a4135957?t=1657536986

Gazprom levert nog minder gas aan Italië
    Het Russische gasbedrijf Gazprom draait de gaskraan naar Italië verder dicht. Het Italiaanse energieconcern Eni schrijft maandag in een verklaring ongeveer een derde minder gas uit Rusland te ontvangen. In juli werden de gasleveringen van Gazprom al gehalveerd.

In de laatste dagen leverden de Russen nog 32 miljoen kubieke meter aardgas per dag aan Eni. Maandag kwam er nog maar 21 miljoen kubieke meter binnen. Eni gaf in de verklaring geen reden op voor het verschil.

Italië probeert naarstig zichzelf minder afhankelijk te maken van Russisch gas, maar makkelijk is die opgave niet. Zeker door de huidige hittegolf heeft het land zelf moeite met het opwekken van genoeg stroom. Tegelijkertijd houdt Italië serieus rekening dat Rusland op een gegeven moment alle gastoevoer af te knijpen. Om de winter door te komen wil de Italiaanse regering zo snel mogelijk de gasvoorraad naar negentig procent brengen. Nu bedraagt die zo’n zestig procent.

Volkskrant liveblog

Gasunie ziet deze winter geen gastekort zonder Russisch gas
    https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5321030/gasunie-geen-gastekort-deze-winter-zonder-russisch-gas

Ik vind dit wel een gek bericht dat erg uit lijkt te gaan van vooral de Nederlandse en Duitse situatie. De gasmarkt is internationaal; o.a. Duitsland en Italië zijn in grote mate afhankelijk Russisch gas. Als die landen worden afgeknepen betekent dat ook iets voor onze situatie, en het kan een dominoeffect hebben binnen de EU. Aan de inkoopkant (duur LNG, strijd om schaarse middelen) maar ook wat betreft verdeling van gas binnen de EU in geval van schaarste.

Een van de randvoorwaarden die worden genoemd:

d. De LNG-terminals in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk blijven, zoals nu, volledig benut, leidend tot een maximaal aanbod van LNG;

https://www.gasunie.nl/nieuws/deze-winter-geen-tekort-in-nederland-bij-wegvallen-russisch-aardgas

Dit gaat als Rusland de boel dichtgooit al niet op, aangezien in het afschalingsplan van het VK staat dat ze levering aan Europese landen als een van de eerste maatregelen stopzetten.

g. De import van aardgas door Duitsland vanuit Nederland wordt beperkt door een maximum van 35 miljard m3 van west naar oost in het Duitse transportnet.

En wat betekent dit voor Groningen?

b. Er is geen capaciteitsbegrenzing op de Nederlandse kolencentrales.

Hier hoef ik verder geen woorden aan vuil te maken.

Het kán allemaal kloppen, maar dit lijkt me een gevalletje 'best case planning' en moet geen reden zijn om ons niet alsnog voor te bereiden op het slechtste scenario.

Bij Boekestein en De Wijk zat vorige week een gasexpert die verwachtte dat er wel voldoende gas zou zijn, ook als Rusland niet meer levert. Maar dat komt dan vooral door vraaguitval als gevolg van verder stijgende prijzen, met verregaande economische gevolgen. Dus eigenlijk moet je je niet afvragen: komen we de winter door? Maar: hoe staan we ervoor ná zo'n winter?

5 days later

Europese landen moeten zo snel mogelijk het gasverbruik minderen en de gasvoorraden aanvullen. Daarnaast moeten de landen hun noodplannen op elkaar afstemmen voor het geval er tekorten ontstaan, schrijft het Internationaal Energieagentschap (IEA) in een brandbrief. "Deze winter kan een historische test voor de Europese solidariteit worden", zegt directeur Fatih Birol. Het IEA adviseert de 29 aangesloten landen over ontwikkelingen op de energiemarkt en strategie bij tekorten.

https://nos.nl/l/2437315

Daar komt-ie, de volgende crisis die de EU verder zal laten desintegreren. Natiestaten die keihard voor hun eigenbelang gaan.

Friek

Russia's Gazprom tells Europe gas halt beyond its control
      LONDON, July 18 (Reuters) - Russia's Gazprom has told customers in Europe it cannot guarantee gas supplies because of 'extraordinary' circumstances, according to a letter seen by Reuters, upping the ante in an economic tit-for-tat with the West over Moscow's invasion of Ukraine.

https://www.reuters.com/business/energy/russias-gazprom-declares-force-majeure-gas-supplies-europe-2022-07-18/

Bolkesteijn

Vandaag was nog redelijk te doen eigenlijk. Vanavond nog lekker even een stuk gefietst, met wat frisse wind was dat best prettig. Morgen is nog even een uitdaging gok ik 🤣

Bolkesteijn Ben deze week vrij, behalve donderdag. Morgen vlucht ik voor de zekerheid naar Groningen.

Dit topic gaat over gas en hoe de EU kopje onder gaat, niet over het weer.

16 days later

Ik heb niet zo lang geleden een relatief gunstig 3-jarig contract afgesloten bij Univé/Greenchoice. Nu betaal ik 125 euro per maand. Ik dacht, laat ik voor de grap eens kijken wat ik nu kwijt was geweest bij een nieuw contract bij Vattenfall (mijn vorige leverancier): 335 euro per maand, €3,29 per kuub gas.

Wanneer gaan we winsten van fossiele energieproducenten afromen?

a month later

Hier nogmaals:

https://12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2Fwww.trouw.nl%2Fbinnenland%2Fjan-de-jong-waarschuwde-in-2012-al-voor-zware-bevingen-in-groningen-wij-werden-als-lastig-gezien%7Eb937705d%2F

De toezichthouder voelde zich niet serieus genomen na zijn dringende advies de productie te verlagen. Ik ben erg benieuwd naar het verhoor van Kamp, al vrees ik dat zijn geheugen niet optimaal zal functioneren. Toevallig, net op die ene dag.

Sloggi
            Dat overkwam Jorritsma ook tijdens haar verhoor. Dus het is best mogelijk inderdaad.

De vraag bleef tot nu toe in het midden of een verlaging van de Groningse gaswinning na Huizinge ook technisch snel mogelijk was. Ja, dat kon, antwoorde Broenink. „Als op 1 januari 2013 het besluit van productieverlaging was genomen dan had je naar 30 miljard kubieke meter aardgas gekund, had je halverwege het jaar het besluit genomen dan zou je op 40 miljard uitkomen.”

Maar „dat is niet gebeurd”, zei Broenink. Sterker nog, de gaskraan werd maximaal opengedraaid na de beving in Huizinge, tot het hoogste niveau sinds halverwege de jaren zeventig. En dat moest vanwege de leveringszekerheid, beargumenteerde voormalig minister Henk Kamp (Economische Zaken, VVD) jarenlang. Maar die argumentatie blijkt nu niet waterdicht te zijn geweest.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/08/29/blog-week-2-parlementaire-enquete-gaswinning-groningen-a4140134

Volgende week vrijdag het weerwoord van Kamp.

Ook vandaag krijgt Kamp de zwarte Piet:

De veertien onderzoeken die minister van Economische Zaken Henk Kamp (VVD) na de zware aardbeving in Huizinge (augustus 2012) instelde naar de veiligheid in Groningen, mochten niet worden besproken aan de zogenoemde Dialoogtafel waaraan naast bestuurders en de NAM ook maatschappelijke organisaties zaten. Dat maakte een topambtenaar van het ministerie in maart 2014 duidelijk in een telefoontje aan de kersverse voorzitters van het overlegplatform, Jacques Wallage (PvdA) en Jan Kamminga (VVD). Wallage vermoedt dat Kamp niet wilde dat er over de onderzoeken werd gepraat, omdat aan de Dialoogtafel misschien zou worden geconcludeerd dat de gaswinning om veiligheidsredenen omlaag moest. Dat zei hij woensdag tijdens zijn openbare verhoor in Den Haag door de parlementaire enquêtecommissie die de gaswinning onderzoekt.

Over Rutte:

Van den Berg (PvdA) vertelde aan de enquêtecommissie dat hij de premier goed kende en ook wel vaker had gesproken, tijdens werkbezoeken van Rutte aan Groningen en bij andere gelegenheden. Maar in 2014 had hij belet gevraagd bij de premier in het Torentje, de precieze datum wist hij niet meer. Hij wilde de premier spreken omdat hij vond dat de bestuurlijke regie in het gasdossier anders moest. Hij schetste de premier hoe „ontwrichtend” de aardbevingsproblematiek was voor de Groningers en hij pleitte ervoor om naast Economische Zaken ook andere ministeries zoals Binnenlandse Zaken en Ruimtelijke Ordening te betrekken bij het oplossen van de problemen.

Rutte vond dat een goed idee. „Dat zag-ie allemaal wel”, zei Van den Berg, maar Rutte wilde dat Henk Kamp (VVD), minister van Economische Zaken, de regie hield. „Hij zei: dat moet Henk leiden, want die is verantwoordelijk.” De Commissaris maakte bezwaar. „Ik zei: dat kan toch niet? De premier gaat over dit hele veld. Dit is een strategisch grote kwestie en het raakt heel veel mensen. Het vertrouwen van mensen is hollend de deur uit gegaan.” Rutte hield vol dat Kamp het dossier moest blijven doen. „Hij hoorde het heel goed aan”, zei Van den Berg tegen de enquêtecommissie. En „in tegenstelling tot Kamp die veel harder en afhoudender was” kon Rutte „ook meedenken en het zien”, maar vervolgens deed hij „er niets mee”.

Er staat altijd minstens één iemand tussen Mark Rutte en een probleem.

De hele liveblogjes over de twee verhoren zijn de moeite waard en schetsen meer context:
            https://www.nrc.nl/nieuws/2022/09/05/week-3-parlementaire-enquete-gaswinning-groningen-a4140740