Sloggi https://www.trouw.nl/politiek/belastingdienst-ontdekt-miljoenen-documenten-over-toeslagenaffaire~be256232/ ... Ik kan me slecht voorstellen dat intern niet bekend was dat deze stukken bestonden. Je vraagt je af welke rol de ambtelijke top hier (nog steeds) speelt.
Duke Sloggi Ik denk dat je bang wordt als je beseft hoe verdomde slecht het inzicht is in welke data zich waar bevindt. Ik denk dat ik voor veel zaken eenvoudiger gegevens boven water krijg van 30 jaar terug dan van 5 jaar terug…
Sloggi tsjok Ik bedoel niet binnen de partij per fractielid maar dat de coalitiepartijen met elkaar hebben afgesproken dat ze elk hun eigen afweging mogen maken. Maar dat weet ik niet zeker.
tsjok Sloggi Ja, D66 heeft toestemming gekregen tegen te stemmen. Maar het kabinet als geheel (inclusief het D66-smaldeel) is wel voor invoering. Lekker dualistisch.
tsjok Duke In algemene zin eens, maar het gaat hier om 64 miljoen documenten die in 2019 zijn verwerkt in de 'kluis' en in 2020 overhandigd hadden moeten worden. Die medewerkers weten toch hopelijk wel wat ze vorig jaar hebben gedaan, zelfs als het allemaal niet zo goed vindbaar is.
remlof https://www.nrc.nl/nieuws/2026/04/20/russische-kunstenaar-en-voormalig-politiek-gevangene-mag-nederland-niet-in-a4925978 De Russische kunstenaar en voormalig politiek gevangene Pavel Krisevitsj mag Nederland niet in. De 25-jarige Krisevitsj, die bekend staat om zijn provocerende performancekunst waarin hij kritiek uit op het Kremlin, zou aanstaande donderdag in het Amsterdamse debatcentrum De Balie komen praten over zijn werk. De Nederlandse autoriteiten hebben Krisevitsj echter geen (tijdelijk) visum verleend. Volgens De Balie is de overheid bang dat Krisevitsj gedurende zijn verblijf in Nederland asiel zal aanvragen. De Russische kunstenaar probeert op dit moment in Frankrijk een humanitair visum te krijgen. In een mailwisseling tussen De Balie en het ministerie van Buitenlandse Zaken, ingezien door NRC, staat dat de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) bezwaar maakt tegen het visum. Volgens de IND is het „onvoldoende gewaarborgd” dat Krisevitsj weer uit Nederland zal vertrekken. Krisevitsj woont sinds eind vorig jaar in Montenegro, maar in dat land zou hij volgens de IND geen „bestendig verblijf” hebben. Gaaf man, die strenge asielwetten, laten we ze nog strenger maken
Tijger remlof Och, Wilders zal wel gelukkig zijn, die heeft het niet zo op Putin critici. Wel grappig dat hij tegenwoordig niet meer met zijn Russische speldje rondloopt.
PolitiekGeaard Nou de WNL/Telegraaf/VVD spin procedure kan weer worden opgestart. Hoe erg is dit wel niet? Hoe zwaar wordt "De Kiezer" hier belazerd?! En waarom is dit de schuld van Rob Jetten en D66? U hoort straks meer van Annemarie Jorritsma.
janneke141 Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat het kabinet zijn belofte nakomt richting de zzp’ers die hebben geholpen bij de afhandeling van de toeslagenaffaire. Zij dreigen elk tot zo’n tienduizend euro terug te moeten betalen, maar daar steekt de Kamer dinsdagmiddag een stokje voor. Lekkere soap zo. Gaat de Tweede Kamer hier überhaupt over?
Tijger janneke141 Mischien kunnen ze er een wet voor maken? Nee, niet de wet die schijnzelfstandigheid verbied waardoor dit is gebeurt, natuurlijk. Die niet.
janneke141 Tijger Zonder gekheid. Even los van het betrouwbaarheidsvraagstuk: er is een wet gemaakt, de Belastingdienst voert die uit. Kan de Tweede Kamer besluiten dat die wet voor een specifieke groep niet geldt? Dat is toch raar?
trein janneke141 Nee kan niet. De minister kan dat wel (juridisch is kan dat nog best complex zijn met attributie aan ondergeschikten, zelfstandige bestuursorganen etc.) Maar daar komt het altijd op neer.
sigme janneke141 Het gaat toch niet over het niet toepassen van de wet maar het nakomen van de belofte, gedaan als werkgever?