trein tsjok Direct een MvW er in knallen bij de regeringsverklaring en dan maar zien of Geert en die andere rechtse splinters hun lot aan dit kabinet willen verbinden. Dat kan je doen, maar of dat verstandig is is een tweede.
ExtraWaskracht Ernemmer vanwege een minderheidskabinet met de VVD en zonder JA21? Dat lijkt me sterk. Dat zie ik eerder gebeuren vanwege een minderheidskabinet met zowel VVD als JA21.
Ernemmer ExtraWaskracht Ik reageerde op tsjok's "GL/PvdA kan dan alleen elk progressief voorstel vanuit D66 torpederen waardoor je de facto een zeer rechtsconservatief kabinet hebt". Dat zou veel slechter uitpakken voor D66 dan voor GLPvdA.
janneke141 Als VVD gaat onderhandelen met D66 en CDA dan lijkt het Yesilgöz logisch om met "een heel nieuw stuk" te beginnen. Dat zei de VVD-leider na haar gesprek met informateur Buma. Ik zei toch dat het tijdsverspilling was, die afgelopen weken.
Friek janneke141 Er moet gewoon een centrumrechts kabinet komen met D66-VVD-CDA-JA21. Het land moet bestuurd worden.
GSbrder https://www.volkskrant.nl/politiek/gl-pvda-voelt-hoe-de-deur-naar-het-kabinet-langzaam-dichtvalt-bij-vvd-is-het-enthousiasme-groot~b95ae3fc/ VVD wint, GL-PvdA verliest. Dat hadden jullie vast allemaal al verwacht.
janneke141 Informateur Buma ziet op dit moment geen steun voor een meerderheidskabinet, maar ook niet voor een minderheidskabinet. Nou, dan maar geen kabinet hè. Ik bedoel, wie gaat er nou de politiek in om beleid te maken.
ExtraWaskracht janneke141 ze kunnen het aan Wilders laten om een meerderheid te zoeken, of over links met de kleintjes die gedogen. Meest effectieve zou zijn om de gemeenteraadsverkiezingen even 3 maanden naar voren te halen.
GSbrder janneke141 >40% van de parlementariërs in de Tweede Kamer niet. Die zitten bij een partij zonder regeringservaring of zonder regeringsambitie.
janneke141 Friek Bedankt, Dilan. Overigens, als je meerderheden en minderheden allebei uitsluit dan is een kabinet van precies 75 zetels inderdaad wel de enige optie.
tsjok Friek Ook die kan niet volgens Buma: Ook een eventuele centrumrechtse samenwerking van D66, CDA, VVD en JA21 stuit op problemen. Deze coalitie zou maar 75 zetels tellen; eentje te weinig voor een meerderheid. In de Eerste Kamer komen ze zelfs 14 zetels tekort. Volgens Buma zijn er op dit moment niet genoeg andere partijen die zo'n kabinet "structureel" willen steunen. Daarbovenop komen "de bezwaren" van D66. Rob Jetten heeft geen harde blokkade opgeworpen, maar de D66-leider ziet een samenwerking met JA21 van Joost Eerdmans niet zitten vanwege de grote verschillen.
Sloggi Duke À la Jaap Burger inbreken bij de VVD: bewindspersonen van VVD-huize vinden die bereid zijn om deel te nemen aan een kabinet en zo de fractie voor het blok zetten.
janneke141 ExtraWaskracht Meest effectieve zou zijn om de gemeenteraadsverkiezingen even 3 maanden naar voren te halen Hoe cynisch ook, daar heb je waarschijnlijk wel gelijk in.
Friek tsjok Er is altijd wel een partij die meestemt met de coalitie in de Tweede Kamer en in de Eerste Kamer zijn sowieso nauwelijks nog meerderheden voor coalities. Lijkt me prima werkbaar; Buma ziet spoken.
Duke janneke141 Klopt, de VVD lijkt zich heilig voorgenomen te hebben vooral niet te bewegen voor die tijd.
janneke141 Duke Ik zou raar staan te kijken als ze na die tijd ineens wel met PvdA-GL in een kabinet stappen, maar tot die tijd is het sowieso nog volle bak campagnemodus. Yesilgöz heeft goed op Wilders gelet, die kent alleen maar campagnemodus.
ExtraWaskracht Ik gooi maar iets randoms erin ... Zou er een mogelijkheid zijn voor alle 5 samen? VVD rugdekking en D66 rugdekking en gigantische meerderheid in beide Kamers. Ze kunnen vast wel de formatie over de gemeenteraadsverkiezingen heentillen, zelfs nog even taktisch weglopen als dat politiek lekker uitkomt.
Duke Sloggi Die is wel interessant. Zeker omdat er binnen de VVD toch een onderdeel is dat toegang tot de macht verliezen een stuk enger vindt dan PvdA/GL.