ExtraWaskracht trein Ik denk dat Vos uitgenodigd is om uit te vogelen hoeveel steun ze van de PvdA/GL kunnen verwachten in de EK omtrent bepaalde dossiers. Dan heb je BBB niet nodig als je wel de VVD/JA21 route volgt.
janneke141 In de tijd dat het staatshoofd de formatie aftrapte werden altijd de voorzitters van Tweede- en Eerste Kamer uitgenodigd. Maar de nieuwe voorzitter van de TK is nog niet bekend, dus misschien is dit ook gewoon een beleefdheidsbezoek. Of gaat het inderdaad niet om partijpolitiek, maar wil Koolmees bij MLV informeren naar het draagvlak in de EK voor het motorblok en een eventuele toevoeging.
remlof Mei Li vond ik als tiener een beetje saai. Maar dat had ik toen met iedereen die niet meezoop en -blowde.
PolitiekGeaard remlof Ik zit nu al een aantal keren te rekenen, maar ik kom met jouw geschatte leeftijd en Mei Li van 1970 die niet blowde toen jij tiener was niet uit.
Friek remlof Opsteker voor jou dat 50Plus ook mogelijk een rol van betekenis kan spelen in deze kabinetsformatie heheheheeee
remlof Friek Yep dat zou mooi zijn want die fractie bestaat uit een oud vakbondsman en een ex-PvdA kamerlid en is dus extreem links op de schaal van Yesilgöz.
janneke141 Het officiële advies van Koolmees komt morgen pas, maar het AD denkt (voor wat het waard is) al te weten wat het wordt: Om onder de dreigende impasse in de verkenning uit te komen, broedt Wouter Koolmees op een 'compacte start' van de formatie. De verkenner overweegt om D66-leider Rob Jetten én CDA-leider Henri Bontenbal de opdracht te geven om eerst samen een concepttekst op papier te zetten. Op deze manier kan de volgende fase ten minste inhoudelijk van start, eventueel kunnen andere partijen dan later alsnog meepraten. Een ingewijde noemt deze optie - na publicatie door De Telegraaf - 'niet ondenkbaar'. Koolmees moet een list verzinnen, nu de lievelingscoalities en blokkades per partij zozeer afwijken dat er geen zicht is op een meerderheidscoalitie. D66 werkt liever samen met GL-PvdA in plaats van Ja21. De VVD wil absoluut niet onderhandelen met links. Wel duidelijk is dat in vrijwel iedere logische coalitie-optie D66 en CDA samen zullen moeten werken. Als Jetten en Bontenbal het eens kunnen worden over de kern van een conceptakkoord, dan kunnen daarna alsnog partijleiders als Yesilgöz, Eerdmans en Klaver meepraten en aanhaken. https://www.ad.nl/politiek/live-formatie-verkenner-koolmees-lijkt-klein-te-willen-beginnen-met-formatie-cda-en-d66-kunnen-vast-inhoudelijk-starten~a77f23a6/ Ouderwets rondje tijdrekken dus. Nadat Jetten en Bontenbal een inhoudelijk stuk hebben geproduceerd gaat de VVD opnieuw vertellen dat ze niet samen met links aan tafel gaan zitten.
remlof janneke141 GLPvdA legt geen blokkades op, dus het lijkt me daf die dan als eerste aan tafel bij D66 en CDA worden uitgenodigd.
janneke141 remlof Voor jou, voor mij, maar het is de vraag hoe SBS-kijkend Nederland daarover denkt. En hoe graag Jetten in het Torentje terecht wil komen. En daarnaast levert die zogenaamde duidelijkheid nog steeds geen meerderheidskabinet op.
trein remlof De VVD kan niet meer van dit pad afwijken. Die partij heeft zeker 10 zetels gehaald op het ‘nooit met Timmermans’-verhaal. En Dilan heeft niet het gezag van Rutte. Die zitten knettervast.
remlof janneke141 Jetten en Bontenbal moeten met e3n concept rege3rakkoord komen en dan mpgen VVD en GLPvdA zeggen wat ze er van vinden. Als ze allebei willen praten dan kan de VVD toch moeilijk volhouden dat ze dat wel willen "maar dan zonder GLPvdA". Dan maken ze zichzelf nogal belachelijk.