Ernemmer
Dat is toch droevig joh. Om te bedenken hoeveel mensen er moeite in hebben gestoken om er een mooie dag van te maken. En dat een paar droeftoeters dat dan voor iedereen weten te verpesten.
trein
Voor mij hangt het ervan af of je de club in redelijkheid een verwijt kan maken.
Een tijd geleden was er een vergelijkbare discussie rondom voorwerpen van het publiek op het veld. En dat gedrag vind ik te ver verwijderd van de invloedssfeer van de club. Je kan niet verwachten dat een club alle 45.000+ supporters zodanig onder controle houdt dat er niet één mafkees binnen zit die in een opwelling een bekertje het veld op slingert. Dergelijke overtredingen in sportief opzicht straffen, door reglementaire nederlaag of punten in mindering te brengen, zou van de hele competitie dan een grote loterij maken.
Overtreding van financiële regelgeving, veiligheidsvoorschriften, of ander bestuurlijk gerommel: dat kun je naast op financiële wijze ook prima op sportief vlak afstraffen. Dat zijn allemaal zaken waar je als bestuur rechtstreeks invloed op hoort te hebben.
In dit concrete geval vraag ik me af hoe dat uitpakt. Enerzijds zou je kunnen zeggen dat gezien de massaliteit van de actie en de voortekenen een hogere mate van alertheid geboden was. Onduidelijk is of en hoe Ajax op die signalen heeft gereageerd. Anderzijds zou je kunnen zeggen dat indien de nooduitgang met geweld is geforceerd er sprake was van overmacht. Je kan moeilijk van een organisatie verwachten dat ze ook in zo'n geval de controle weten te behouden.