In dat kader wil ik graag de aandacht vragen voor echt het allerdomste interview dat ik ooit heb gezien. Rafael van der Vaart brengt zijn memoires uit en wordt daarover gesproken door de Volkskrant. Dit zijn, echt waar, antwoorden van een volwassen man in een kwaliteitskrant.
Rafael van der Vaart - Alles op intuitie: goed of slecht boek?
Lachend: 'Wereldboek! Nee, ik vind over mezelf praten al niet top en om dan zo'n boek helemaal te lezen... Maar mijn vader en mijn management hebben het gelezen en zij vinden het geweldig.
'De frikandel is mijn lievelingssnack, al wordt het de laatste tijd minder omdat ik vaker naar de McDonald's ga. Als ik wedstrijden moet analyseren, neem ik mensen mee naar de studio en gaan we op de terugweg langs de McDrive. Dat is een traditie geworden. Ik heb vaak dezelfde taxichauffeur dus die boekt dan geen andere ritjes. Hij bestelt een visburger, ik een McWrap Sweet Chili, dat is een behoorlijk ding, maar omdat ik een menu bestel, krijg ik er ook patat bij. Daarvan laat ik de helft staan.
Dus kocht ik een M3 CSL, daarvan waren er maar vijf in Nederland waren er maar vijf in Nederland, voor 80 duizend euro. Tijdens het wegrijden wilde ik mijn stoel naar achteren. Krijg de klere, dacht ik, waar zit die hendel? Ik terugrijden naar Jaco, blijken het kuipstoelen te zijn. Die dingen zitten ook in een racewagen en kunnen helemaal niet naar achter. Die auto heb ik snel weer doorverkocht.
Bellen, mailen of appen?
'Bellen. Appen duurt te lang. Een mailadres heb ik niet. Ik ben niet zo van de technologie. Nou schijnt mailen ook niet zó ingewikkeld te zijn, maar het is er nooit van gekomen.
B&B vol liefde of Married at First Sight? 'Jezus, deze is lastig, zeg.' Na een stilte: 'Hier kan ik echt niet tussen kiezen.'
Nu weet ik dat het cliché is dat voetballers dom zijn maar het is echt een wonder dat deze man aangekleed in de tv-studio belandt. Of zouden andere mensen dat ook voor hem doen?