Linus Ik heb een broertje die helaas in de kringen van hooligans beweegt, en daar zitten maar weinig huisvaders bij die de eindjes makkelijk aan elkaar knopen. Veel gemarginaliseerde witte mannen aan de onderkant van de samenleving.
Ik sluit me dus wel bij Sander aan. Het zijn de enablers in de Vinexwijken die het mogelijk maken, niet de kansloze rellers. Het individualisme is de voedingsbodem voor het nieuwe fascisme. Zolang mensen maar naar de wellness kunnen, op vakantie kunnen en Netflix en Videoland kunnen kijken zijn ze gewoon bereid om andere mensen hun grondrechten af te nemen.
EDIT: er zit ook veel magisch denken bij de fascistische middenklasse. Alles is maakbaar als je het maar graag genoeg wilt, zo zijn ze opgevoed en gegroomed. En je hebt alles zelf in de hand en alles wat lukt is dus jouw verdienste. Dus zelfs wanneer iets praktisch onmogelijk is, dan houden ze zichzelf voor dat het toch mogelijk is. Zo scheppen ze een acceptabele realiteit voor zichzelf waar ze mee kunnen dealen. Als er dan populisten zijn die precies die onmogelijke realiteit beloven dan stemmen ze daarop.