Ik weet eigenlijk niet eens in hoeverre het hier een discussiepunt is, maar dan nog leek het me handig om een centraal verzamelpunt te hebben over dit onderwerp. Het is toch een vast ritueel rond de jaarwisseling.

Vandaag blijkt de VVD tegen een algeheel vuurwerkverbod te zijn, waarmee een algeheel verbod (vooralsnog) onvoldoende draagvlak heeft. Daarmee kunnen we in ieder geval nog een jaar met vuurwerkoverlast, aangevallen hulpverleners, een paar dozijn uitgeknalde ogen en verminkte ledematen, en naar alle waarschijnlijkheid ook vuurwerkdoden tegemoet zien. Want het is immers traditie.

Voor mij was vuurwerk altijd zo'n liberaal dingetje: lekker een dag een beetje knallen moet kunnen. Maar omdat ik de afgelopen jaren ook eens buiten mijn bubbel ben getreden en een van de schitterende volkswijkjes die ons land rijk is heb betreden in aanloop naar oudejaarsavond, zijn mijn rurale oogkleppen afgevallen en is de totale waanzin van deze traditie mij pas in volle omvang duidelijk geworden.

Daarbij heb ik natuurlijk ook de belangen van alle dieren (zowel huisdieren als wilde populaties) erg hoog zitten.

Enfin: rond de jaarwisseling kunnen we in dit topic weer lekker uitkijken naar de berichten over (dodelijke) slachtoffers, recordomzetten, bekogelde politie en hulpverleners, en de opnieuw oplaaiende discussie over een algeheel vuurwerkverbod.

Tja ik hink op twee gedachten. Enerzijds heeft de liberaal in mij zoiets van het is een avondje per jaar en hoe groot is het probleem met het legale spul nu echt. Illegaal vuurwerk is al verboden, mensen mishandelen met vuurwerk ook. Laten we dat eerst eens gaan handhaven ipv de goedwillende burger nog meer te beknotten in zijn vrijheid.

Anderzijds, het is natuurlijk gewoonweg niet houdbaar meer. Het gaat van kwaad tot gekker en er vallen gewoon doden. Op elke willekeurige andere dag van het jaar zou het meteen alarmfase rood zijn.

Ik zie eerlijk gezegd meer in een Europees verbod op cobra’s en ander zwaar vuurwerk.

Zolang je dat legaal in Polen of Italië kan kopen, tref je met een verbod vooral mensen die nu legaal siervuurwerk afsteken en geef je een extra aansporing aan relschoppers om zwaarder spul uit het buitenland te halen.

Drietebuul Want het is immers traditie.

Geen Nederlandse, maar een Chinese. Hierheen gebracht door teruggekeerde Indiëgangers in de jaren 50.

Tegen. Als je een omvangrijk verbod hebt dat totaal niet werkt, dan is de reflex om nog meer te gaan verbieden echt nutteloos.

janneke141 Ongeacht wat je vindt van het verbod op zich klopt dit argument gewoon niet. Het huidige verbod werkt niet omdat de verkoop en bezit nog toegestaan zijn. Criminaliseer je de hele hap, dan heeft het in elk geval een kans om effectief te zijn.

• Edited

Inhoudelijk: echt iedereen en zijn moeder die iets te maken heeft met de veiligheid rond O&N vraagt hier al jaren wanhopig om. Het is gewoon de vraag hoeveel doden, gewonden en schade je bereid bent te aanvaarden voor de hoeveelheid vermaak die vuurwerk oplevert. Ik ben van mening dat die kosten- en batenanalyse al erg lang niet meer in het voordeel van vuurwerk uitvalt. Maar de VVD van de Law And Order blijkbaar niet.

tsjok En het maakt de handhaving ook gemakkelijker lijkt me.

• Duke replied to this.

Sloggi

Dat vind ik nog wel wat ingewikkeld. Voor verreweg het meeste iets gevaarlijker of knallend vuurwerk is zowel bezit als afsteken al verboden.

Duke Tegelijkertijd is handhaven op verboden vuurwerk tussen al het legale vuurwerk natuurlijk een onbegonnen zaak.

tsjok Waarom? Je zou toch moeten vaststellen dat iemand iets bezit wat niet mag. En knallen voor 1800 uur is al verboden. Het is niet alsof de handhaving dan beter is.

tsjok Je lost het handhavingsprobleem helemaal niet op met meer verboden.

Begrijp me goed, ik erken het probleem wel. Dit is wat mij betreft alleen niet de juiste oplossing.

trein Omdat er nu zó veel mensen zijn die zó massaal de regels overtreden, dat handhaving praktisch onmogelijk is zelfs met een tien keer grotere politiemacht. We verkopen drie dagen van te voren voor vele tientallen miljoenen euro's aan explosieven die mensen het grootste deel van die dagen, en in een aanzienlijk deel van het land helemaal niet, mogen afsteken. En als je een nitraat afsteekt valt het niet eens op tussen de duizenden andere knallers.

Het is fundamenteel een gedragsprobleem, natuurlijk. Nederland is het enige land met dit gezeik terwijl België en Duitsland veel soepelere regels hebben (en een stuk minder vuurwerk per capita, trouwens). Ik ben het er mee eens dat een verbod een slechte manier is om onwenselijk gedrag te bestrijden. Tegelijkertijd moet je gewoon erkennen dat we elk jaar een stel chimpansees uitrusten met pistolen en dan verontwaardigd doen als ze iemand raken.

En in dit land waar we wiet verboden hebben omdat Van der Steur iemand kent die er aan is overleden is dat best gek.

• Duke replied to this.

tsjok En als je een nitraat afsteekt valt het niet eens op tussen de duizenden andere knallers.

Best wel toch. Qua knallen mag legaal niet veel meer dan knalerwten 😅

Duke Siervuurwerk knalt ook, hè.

• Duke replied to this.

Het gaat ook om het signaal dat van een verbod uitgaat. Dat vuurwerk afsteken maatschappelijk niet geaccepteerd is. Na verloop van jaren gaat dat echt wel effect sorteren. Het is geen handhavingsprobleem, het is een cultureel probleem.

Kinderen van jonger dan 18 drinken ook alcohol en komen ook aan sigaretten, maar de normstelling is gewoon heel duidelijk. Dat het toch gebeurt is geen reden om een verbod dan maar op te heffen omdat het niet zou werken. Dat je een signaal afgeeft dat roken en drinken voor kinderen jonger dan 18 niet normaal gevonden wordt weegt veel zwaarder. Dat kun je met vuurwerk ook bereiken.

tsjok
                        Toch minder en anders over het algemeen.

Duke Ja, ga tussen de duizenden potten en illegale-maar-lichte knallers en de branden op straat en het uitgaansgeweld maar de afsteker van een cobra aanhouden ja.

tsjok Cobra's worden het hele jaar afgestoken, en daar valt het hele jaar niet tegen te handhaven.

tsjok

Dat handvol uren waar er wat meer mag lijken me ingewikkeld. Maar daarbuiten lukt handhaving ook al totaal niet…