Ik weet eigenlijk niet eens in hoeverre het hier een discussiepunt is, maar dan nog leek het me handig om een centraal verzamelpunt te hebben over dit onderwerp. Het is toch een vast ritueel rond de jaarwisseling.
Vandaag blijkt de VVD tegen een algeheel vuurwerkverbod te zijn, waarmee een algeheel verbod (vooralsnog) onvoldoende draagvlak heeft. Daarmee kunnen we in ieder geval nog een jaar met vuurwerkoverlast, aangevallen hulpverleners, een paar dozijn uitgeknalde ogen en verminkte ledematen, en naar alle waarschijnlijkheid ook vuurwerkdoden tegemoet zien. Want het is immers traditie.
Voor mij was vuurwerk altijd zo'n liberaal dingetje: lekker een dag een beetje knallen moet kunnen. Maar omdat ik de afgelopen jaren ook eens buiten mijn bubbel ben getreden en een van de schitterende volkswijkjes die ons land rijk is heb betreden in aanloop naar oudejaarsavond, zijn mijn rurale oogkleppen afgevallen en is de totale waanzin van deze traditie mij pas in volle omvang duidelijk geworden.
Daarbij heb ik natuurlijk ook de belangen van alle dieren (zowel huisdieren als wilde populaties) erg hoog zitten.
Enfin: rond de jaarwisseling kunnen we in dit topic weer lekker uitkijken naar de berichten over (dodelijke) slachtoffers, recordomzetten, bekogelde politie en hulpverleners, en de opnieuw oplaaiende discussie over een algeheel vuurwerkverbod.