Sloggi Fijn dat je me de kans geeft om mijn demografische stokpaardje weer uit de kast te trekken. Hebben jullie vast gemist 😉
Het grote probleem van Nederland is dat de bevolking en mobiliteit veel harder zijn gegroeid dan de faciliteiten. Dat zien we terug in de woningnood, de toename van de filedruk, de slechtere ervaringen voor OV-gebruikers en de gebrekkige elektrische infrastructuur. Terwijl Nederland allang in de 21 eeuw acteert, gebeurt dat met een infrastructuur waar het nog 1998 is. Er is de afgelopen 30/40 jaar gewoon te weinig geïnvesteerd in het publieke domein.
Door autogebruikers en openbaar vervoer-gebruikers tegenover elkaar te zetten, zoals die meneer van het KNMI doet, help je de discussie niet verder. Het is typisch voor het niveau van de politiek in Nederland. Want als 5 procent van de automobilisten voortaan de trein zou nemen, heeft meneer Munneke geen zitplaats meer. Bij 15 procent komt hij niet eens het perron meer op. Wat zoals altijd ontbreekt is een structurele discussie over hoe Nederland zich in 2035 moet verplaatsen en wat er nodig is om dat mogelijk te maken. Honderden overlegorganen en adviescommissies, maar een krachtige visie over hoe het moet….te veel gevraagd.
Ergens begin jaren negentig heb ik een ingenieur geïnterviewd die ervoor pleitte om treinen binnen regio’s en tussen de steden te vervangen door een soort hoogfrequent metrosysteem met aansluitingen op treinen richting de periferie waar hoogfrequent niet nodig was. Nog altijd geen gek idee als we daar toen in geïnvesteerd hadden. Nu Nederland veel verder is volgebouwd is het denk ik niet meer haalbaar.