Friek Ik heb dit ook gelezen, maar ik word wel een beetje moe van het frame dat 'de bestuurder' een soort anonieme boeman is geworden die de wortel van al het kwaad is, en de docent is altijd het lichtend pad die precies weet hoe het onderwijs ingericht moet worden.
Sorry, maar de meeste docenten hebben geen flauw idee hoe je een organisatie runt en kijken niet verder dan hun eigen klaslokaal en vakgroep. Schoolleiders met nota fucking bene een schoolleidersdiploma die de basics van bedrijfskunde niet begrijpen en niet in staat zijn om een kloppende begroting op te stellen. En dat eeuwige gezeik over dat de ondersteuning te duur is en niet meekrimpt met de leerlingenaantallen terwijl er talloze regels zijn waar een school aan moet voldoen op het gebied van financiën, personeel, informatiebeveiliging en faciliteiten. Die kun je niet zomaar aan de straat zetten, want je schoolgebouw wordt niet kleiner en de regeldruk wordt ook niet minder als je 10% minder leerlingen hebt.
Je ziet ook geen stukken van het OOP over hoe docenten hun lessen moeten verzorgen. Misschien moeten docenten zich realiseren dat ze echt niet van alles kaas hebben gegeten in plaats van via de media weer beweren dat de bestuurskantoren het onderwijs verzieken terwijl ze hun zakken vullen en dat er eens echt geluisterd moet worden naar docenten. Elke week staat er weer ergens een verhaal of een documentaire, dus er wordt mijns inziens genoeg geluisterd.
Natuurlijk is er inefficiëntie in het onderwijs en gaat er veel geld verloren door incompetentie. Maar als het over zwartepieten gaat dan kan ik wel een boekje opendoen over hoeveel miljoenen er weglekken doordat docenten als kippen zonder koppen de schoolbegroting wegpissen zonder goed te snappen hoe het proces van allocatie, begroting en subsidie werkt. Die incompetentie zit niet alleen maar aan de bestuurstafel, maar ook gewoon in de school.
En nee, echt niet elke docent is incompetent op het gebied van bedrijfsvoering en als je al veertig jaar in het onderwijs werkt dan weet je ook echt wel een beetje hoe het werkt. Maar ik maak ook dagelijks mee dat docenten niet precies weten hoe de vork in de steel steekt en dolgraag aannames doen over hoe ze dénken dat het gaat. De beste stuurlui staan wat dat betreft aan wal. Maar het is wel jammer, want ik beweer nooit te weten hoe een docent zijn les moet geven, want ik heb daar niet voor geleerd. Hoewel ik de afgelopen vijf jaar talloze lessen heb bijgewoond zou ik niet durven om aanwijzingen te geven over hoe een professional zijn werk moet doen. Het zou dan fijn zijn als de gemiddelde docent zich ook niet dagelijks met mijn werk zou bemoeien.