• Politiek
  • Kabinet-Schoof deel 3: Een goed begin...

remlof Vals dilemma. Ik gun iedereen een goede boterham. Maar het Nederlandse stelsel draaide goed bij demografisch dividend, gratis gas, weinig milieubelemmeringen, relatieve ontwikkelingsvoorsprong, gratis defensie en globalisering. Haal die zes rugwinden weg en we moeten keuzes maken waar we de toekomstige groei vandaan gaan halen. Dat lukt niet door iedereen een ambtenaar te maken. En ook niet door economische activiteit 3x zwaarder te belasten dan landen met een vergelijkbaar ontwikkelingsniveau.

• Eur replied to this.

GSbrder Vals dilemma. [insert_voorbeeld van een vals dilemma]

Wel een beetje pot en ketel hoor.

PVV-Tweede Kamerlid Emiel van Dijk zei woensdagochtend in een debat over het cellentekort in Nederland wat zijn partijleider Geert Wilders een dag eerder al riep. Die had voorgesteld ‘acht man op één cel te zetten’ en hen ‘staand wil laten slapen’, zodat er minder cellen nodig zijn en gevangenen niet voor het einde van de straf worden vrijgelaten. Wilders zei dinsdag namelijk: „Voor mijn part zet je acht mensen in één cel, laat je ze rechtop slapen en laat je ze nooit eerder gaan.”

https://www.ad.nl/politiek/pvv-botst-hard-met-de-kamer-over-gevangenissen-u-stelt-een-auschwitz-methode-voor~a1609309/

Graag de mening van de heren juristen. En wel een beetje denken in mogelijkheden s.v.p.

Sloggi Ik ben geen jurist maar ik denk dat wat de PVV eigenlijk wil grote kampen zijn met houten barakken en met veel prikkeldraad en wachttorens eromheen.

Sloggi Nog even los van juridische bezwaren: er zijn te weinig cipiers. Méér mensen op een cel maakt het werk zwaarder en gevaarlijker waardoor meer cipiers stoppen én je er meer nodig hebt. Dus zelfs als je hart gemaakt is van teer zoals bij deze PVV'ers helpt dit niet.

• Duke replied to this.

Sloggi
        Ik vind 8 gevangenen op één cel getuigen van weinig ambitie bij de heer Wilders. Waarom niet 12? 20? 100!

Drietebuul 8 gevangenen op 1 cel, de intelligentsia van Nederland wonen krapper.

Sloggi

De angst bij gevangenispersoneel is dat als gevangenen met te veel personen op één cel zitten, de frustratie en het geweld toenemen. Ook tegen hen. Van Dijk werd uitgelachen door gevangenispersoneel op de tribune, toen hij zei: ,,Ik hoef die celdeur niet open te doen.”

emo.gif

Is het veelzeggend dat op de TK-pagina van Emiel van Dijk geen onderwijsgeschiedenis staat vermeld?

Sloggi Dat DJ Jopie nog eens de voice of reason zou zijn, dan heb je het bont gemaakt.

tsjok

Dat is ook precies wat Coenradi steeds betoogt.

Sloggi On a serious note, over het penitentiair recht ligt betrekkelijk weinig echt vast in verdragen. Wat er is aan European prison rules en dergelijke is veelal soft law. Natuurlijk zijn er wel mensenrechtenverdragen die een ondergrens vormen. Maar bijvoorbeeld 8 man op een cel is daar niet per definitie mee in strijd (staand moeten slapen natuurlijk wel).

Dus dit is in belangrijke mate een politieke/beleidsmatige discussie en niet perse een juridische.

trein Maar bijvoorbeeld 8 man op een cel is daar niet per definitie mee in strijd

Wel op het Nederlandse formaat van rond de 10m² uiteraard.

tsjok Uiteraard. Al zit je dan ook al bijna meteen aan het staand slapen…. 😉

Ik stel voor om gewoon gevangenissen te gaan privatiseren, dan komen die erbarmelijke omstandigheden die de PVV schept gewoon vanzelf. VVD gelijk om, BBB snapt het toch niet en Omtzigt valt vast ook wel te porren voor minder uitgaven op de korte termijn.

Ik dacht dat dit proefballonnetje nog niet was opgegaan, maar blijkbaar was Fredje de buschauffeur hier nog groot voorstander van in 2011.

mono

Die zijn allemaal wel vol water gelopen of vol puin gestort. Zit je ook niet zo lang meer met het probleem.