• Politiek
  • Kabinet-Schoof deel 3: Een goed begin...

mono Met het verschil dat joods zijn gelukkig niet in je paspoort staat, Israëlisch zijn wel.

Maar ik denk dat het in veel gevallen allebei is, antisemitisme én woede over de etnische zuivering van Gaza.

mono
    Het is inderdaad "gewoon" het gevolg van de tribale reflex om gedragingen van individuen toe te rekenen aan de (etnische) groep waar zij toebehoren. Alsof het in elkaar stompen van Amsterdamse joden ook maar iets verandert voor het Palestijnse gezin van wie de woning is platgebulldozerd.

Sloggi Met het verschil dat joods zijn gelukkig niet in je paspoort staat, Israëlisch zijn wel.

Het geweld richtte zich dan ook niet tegen Joden maar tegen Israëliërs. En er zal vast wel wat antisemitisme meespelen, maar de grote trigger van dit (overigens totaal onacceptabele) geweld is het beleid van de regering Nethanyahu.

Het voetbal heeft duidelijk weer het beste in de mensheid naar boven gehaald…

Sloggi Klopt, maar je hoeft het ook niet te proberen om met een keppeltje over straat te gaan, ook al heb je enkel een Nederlands paspoort.

Sloggi Niet eens subtiel. De subtiliteit gaat wel verloren als je mensen op straat naar hun persoonsbewijs paspoort vraagt om aan te tonen dat zij niet joods zijn.

Dat zijn gewoonweg nazipraktijken. Laten we elkaar geen mietje noemen.

Sloggi Een Joodse naam als Benchamin Netanyahu zal alsnog niet probleemloos kunnen passeren, ook al is de nationaliteit Nederlands.

trein Volgens de hoofdstedelijke politie zijn er vannacht weer “ausweis bitte”-incidenten geweest. En die maccabi-lui zijn al geëvacueerd dus voor zover er nog een soort “both sides”-gedoe was kan dat stoppen.

Tsja, met dit soort retoriek is enige genuanceerde discussie natuurlijk bij voorbaat kansloos, even zo hier als op andere plekken op het internet. Blijkbaar is het niet meer mogelijk überhaupt nog over dit thema te praten behalve in extreme kreten.

tsjok

Over dergelijke incidenten is ook weinig nuance nodig. Zelfde categorie als de types die bij Kaag voor de deur stonden, die doodsbedreigingen naar Halsema sturen, die brandbommen naar moskeeën gooien etcetera: klapmongolen wier aanwezigheid in de maatschappij enkel valt te betreuren.

Reya Nou ja dit dus. Geen nuance voor dit soort extreme misstanden. Snoeihard aanpakken.

Reya Wat ik zeg, gesprek is onmogelijk. Dus bij dezen: hoe gebruikelijk is het eigenlijk nog dat kinderen sintmaartenlopen? Ben recent verhuisd naar een kindervriendelijkere wijk.

tsjok Wat ik zeg, gesprek is onmogelijk.

Vreemde conclusie. Het lijkt me geen vreemde stelling dat geweld en/of intimidatie gebruiken om een politiek punt te maken in all gevallen onaanvaardbaar is. Geldt net zo goed voor Palestinabetogers als voor Zwarte Piet-aanhangers of voor de boerenbeweging.

Nou ja, als er steekhoudende argumenten zijn, dan is er hier altijd ruimte natuurlijk. Maar ik ben wel erg benieuwd wat er voor dit soort gedrag te zeggen valt.

Reya Maar het automatisme om protest tegen het beleid van de Israëlische regering “antisemitisme” te noemen smoort elke discussie in de kiem. Natuurlijk ging dit geweld tegen Israëlische voetbalsupporters veel te ver, maar het kwam niet voort uit jodenhaat maar uit afschuw van het onproportionele gebruik van geweld door de regering Netanyahu.

Antisemitisme is het haten van Joden om wat ze zijn, niet het verwerpen van het beleid van de Israëlische regering. Als je dat verschil niet wil zien maak je echt een grote fout.

tsjok

Ligt heel erg aan de stad/regio en dan soms ook nog aan de wijk. Hier in Groningen moet je in sommige wijken snoep in huis halen voor 60+ kinderen, maar in het katholieke Hengelo waar ik opgroeide werd het eigenlijk niet gedaan. Je kan dus het beste even een buur vragen o.i.d.

remlof Het verwerpen van beleid van de Israëlische regering doe je door willekeurige mensen die er als joods uitzien naar hun paspoort te vragen en als dat de verkeerde is in mekaar te timmeren?

Ik noem dat toch een vrij stuitende vorm van racisme.

Reya Ik had een hele reactie geschreven maar ik ben eigenlijk gewoon moe. Trein heeft al de Tweede Wereldoorlog er bij gehaald en kanttekeningen vergeleken met Sovjet-propaganda, jij stelt eerst 'dat er geen nuance nodig is' en impliceert daarna dat mensen die het met je oneens zijn, politiek geweld steunen.

Ik sla liever een rondje over.

trein Je hebt gelijk. Auschwitz verbleekt bij wat er in Amsterdam wel niet allemaal gebeurt.