Kabinet-Schoof deel 3: Een goed begin...
mono
Het is inderdaad "gewoon" het gevolg van de tribale reflex om gedragingen van individuen toe te rekenen aan de (etnische) groep waar zij toebehoren. Alsof het in elkaar stompen van Amsterdamse joden ook maar iets verandert voor het Palestijnse gezin van wie de woning is platgebulldozerd.
- Edited
Sloggi Met het verschil dat joods zijn gelukkig niet in je paspoort staat, Israëlisch zijn wel.
Het geweld richtte zich dan ook niet tegen Joden maar tegen Israëliërs. En er zal vast wel wat antisemitisme meespelen, maar de grote trigger van dit (overigens totaal onacceptabele) geweld is het beleid van de regering Nethanyahu.
Het voetbal heeft duidelijk weer het beste in de mensheid naar boven gehaald…
trein Volgens de hoofdstedelijke politie zijn er vannacht weer “ausweis bitte”-incidenten geweest. En die maccabi-lui zijn al geëvacueerd dus voor zover er nog een soort “both sides”-gedoe was kan dat stoppen.
Tsja, met dit soort retoriek is enige genuanceerde discussie natuurlijk bij voorbaat kansloos, even zo hier als op andere plekken op het internet. Blijkbaar is het niet meer mogelijk überhaupt nog over dit thema te praten behalve in extreme kreten.
tsjok Wat ik zeg, gesprek is onmogelijk.
Vreemde conclusie. Het lijkt me geen vreemde stelling dat geweld en/of intimidatie gebruiken om een politiek punt te maken in all gevallen onaanvaardbaar is. Geldt net zo goed voor Palestinabetogers als voor Zwarte Piet-aanhangers of voor de boerenbeweging.
Nou ja, als er steekhoudende argumenten zijn, dan is er hier altijd ruimte natuurlijk. Maar ik ben wel erg benieuwd wat er voor dit soort gedrag te zeggen valt.
- Edited
Reya Maar het automatisme om protest tegen het beleid van de Israëlische regering “antisemitisme” te noemen smoort elke discussie in de kiem. Natuurlijk ging dit geweld tegen Israëlische voetbalsupporters veel te ver, maar het kwam niet voort uit jodenhaat maar uit afschuw van het onproportionele gebruik van geweld door de regering Netanyahu.
Antisemitisme is het haten van Joden om wat ze zijn, niet het verwerpen van het beleid van de Israëlische regering. Als je dat verschil niet wil zien maak je echt een grote fout.
Reya Ik had een hele reactie geschreven maar ik ben eigenlijk gewoon moe. Trein heeft al de Tweede Wereldoorlog er bij gehaald en kanttekeningen vergeleken met Sovjet-propaganda, jij stelt eerst 'dat er geen nuance nodig is' en impliceert daarna dat mensen die het met je oneens zijn, politiek geweld steunen.
Ik sla liever een rondje over.