https://nos.nl/artikel/2540805-cda-en-d66-hongarije-tijdelijk-uit-schengen-weren-vanwege-dreiging-russen
In een debat vanavond voorafgaand aan het overleg van de Europese Raad (waar ook premier Schoof zal aanschuiven) vragen D66 en CDA aan Schoof om zich hard te maken voor zo'n schorsing. Mocht Hongarije worden geschorst, dan zijn paspoortcontroles aan de grenzen met Hongarije weer nodig en is er geen vrij verkeer van mensen en goederen.
Nog niet alle partijen in de Tweede Kamer hebben hun standpunt over het voorstel ingenomen, waardoor het mogelijk nog extra druk op de verhoudingen in de coalitie kan leggen. Het plan krijgt wellicht steun van de VVD maar die partij bezint zich ook nog op andere maatregelen om de controle in Hongarije te verscherpen. De PVV is tegen schorsing van Hongarije.
Ik vraag me af welke partijen behalve PVV en FvD hier tegen zullen stemmen. Volgens mij is er gewoon een meerderheid voor. En dan is de vraag natuurlijk welke andere EU-lidstaten er ook voor zijn en hoe dat schorsen uit Schengen dan eventueel geïmplementeerd kan worden.