Dwersdriever Zat net even naar de voorbeschouwing te kijken op Sky Sports News. In feite komt het erop neer dat twee teams die slecht draaien elkaar tegenkomen en dat het daarom onvoorspelbaar is.
Oppervlakkig is dat wel een logische analyse, maar als je wat dieper kijkt vind ik de situaties heel verschillend. Nederland heeft een groot deel van de wedstrijd tegen Turkije dominant en sterk gespeeld en in het overige verdedigden ze als leeuwen. De pot tegen Frankrijk was weliswaar saai, maar ook helemaal niet slecht tegen een van de sterkste elftallen van het toernooi. De wedstrijden tegen Polen en Roemenië, ten slotte, waren gewoon prima: niet meer, niet minder. Alleen tegen Oostenrijk sloeg Oranje echt een modderfiguur.
Vergelijk dat met Engeland: ze hebben gespeeld tegen Servië (1-0), Denemarken (0-0), Slovenie (0-0), Slowakije (2-1) en Zwitserland (1-1). Al die wedstrijden waren echt dramatisch. Pure oogaids. Ze hebben maar 4 keer gescoord (Nederland 9 keer) en ook nog tegen gemiddeld zwakkere tegenstanders. Tegen Slowakije worden ze gered door een bizarre individuele actie in de laatste minuut, in de poule omdat de top 3 doorgaat en de rest ook tegen elkaar gelijkspeelde.
Engeland heeft individueel echt meer kwaliteit dan Oranje, maar ik zie een team dat tegen élke tegenstander worstelt versus een team dat een vechtmachine kan worden als nodig, Frankrijk van scoren houdt en tegen goede verdedigingen kan scoren.
Dus ik zet in op finale Spanje - Nederland.