Het boek van Christiane F. (Wir Kinder von Bahnhof Zoo) was een boek dat in mijn schooljaren nog veel gelezen werd voor de lijst. Begin jaren tachtig is er ook een film van gemaakt, met onder meer een soundtrack van David Bowie. Recent is Amazon begonnen met een nieuwe serie op basis van het autobiografische boek over het meisje dat tussen haar 13e en 14e verjaardag verandert van een verveelde en wat bozige puber in een heroïnehoertje.
Gisteren heb ik de film uit 1981 voor het eerst sinds mijn middelbare schooldagen weer eens gekeken en hij is nog altijd heel indrukwekkend. Het grauwe West-Berlijn als decor, het ijzersterke acteren van de piepjonge acteurs, de grafische scenes en de sterke soundtrack (Heroes onder meer). De scene waarbij C. het hele huis van haar moeder afzoekt naar genoeg geld voor een shot, waarna er op het toilet van het station een andere junk haar hokje inklimt, het shot steelt en deze buiten direct in zijn nek zet terwijl een oudere dame geschokt toekijkt is beklemmend. Dat geldt ook voor het moment dat ze de dood van haar 'beste' vriendin ontdekt.
Dat geldt ook voor de scenes tussen haar iets oudere vriend Detlev die van liefde verandert in een verhouding waarbij ze zich allebei prostitueeren voor snel geld en alleen maar jagen op een fix. Maar tegelijk jaloers zijn op wat de ander met klanten uitspookt.
Dat de jongen die Detlev speelt daarna nooit meer heeft geacteerd is verbazingwekkend, waanzinnig intens, stoer, nonchalant, charismatisch. Hij is trouwens tegenwoordig hulpverlener in Berlijn die veel met verslaafde jongeren werkt. Detlev zelf heeft het altijd heel onaangenaam gevonden dat hij ongevraagd een bekende persoon werd en heeft hier zijn hele leven last van gehad. Hij is wel min of meer clean en rijdt gehandicapten rond in Berlijn.
Ik vraag me af of zulke expliciete scenes nu nog gemaakt kunnen worden met zulke jonge acteurs. Die waren ook 14 jaar oud. 'Detlev' legt uit dat de regisseur hem simulerend voor moest doen hoe homo's seks met elkaar hebben, want hij had nog geen enkele seksuele ervaring toen hij de rol speelde.
Ik moet de Amazon-serie nog kijken, als hij al beschikbaar is in Nederland. Maar boek en film hebben nog weinig aan kracht ingeboet.