sigme Ik zeg niet dat je volledig achter Israel moet staan maar ik denk dat dit sowieso een heel moeilijke regio is, onafhankelijk van of Israel wel bestaat of niet bestaat. Zonder Israel zouden de Arabische landen oorlog met elkaar voeren. Een ander Westers land op de plaats van Israel zou het niet heel veel beter doen, misschien wel slechter (zie Nederland en Zuid-Afrika). Verplaats Denemarken naar Israel en je krijgt dezelfde immoraliteit.
Hoewel er veel valt aan te merken op Israel en Netanyahu, is het met de vrijheid in omringende landen nog vele malen erger gesteld. Joden en Christenen worden daar vervolgd. Hamas is zonder meer beestachtig en kun je niet zomaar hun gang laten gaan. Netanyahu heeft weliswaar Hamas zelf laten groeien en die zal dit dan ook politiek niet overleven.
Alles bij elkaar denk ik dat de wereld erop vooruit gaat wanneer je Israel voor 70-80% steunt (het aantal burgerslachtoffers is helaas niet abnormaal hoog voor dit type operaties). Dit niet doen betekent dat je een erger kwaad ervoor terug krijgt. Een helemaal neutrale positie lijkt me geen optie, dan geef je een verkeerd signaal af (en is ook laf, want Israel 'wint' dat dan en je trekt dan je handen er helemaal vanaf).
De VVD wil in ieder geval woordelijk een einde aan de nederzettingenpolitiek en een tweestaten oplossing, en daar ben ik het natuurlijk mee eens.