Helsinki

Ben benieuwd naar de reactie van Wilders. Die is normaal niet zo van de dubbele paspoorten maar in dit geval…

Ik hoop dat we ook nog wat paspoorten kunnen verstrekken aan Gazanen.

Er wordt gezegd dat alles er op wijst dat Israël morgen met grondtroepen Gaza binnentrekt.

Helsinki

slogies. De moeder van de opa (77 jaar jong) van deze jongen (getrouwde jongen, aangezien hij over een schoonvader beschikt) had een Nederlands paspoort. Dus!
    Even rekenen. Die opa is dan in 1946 geboren. In Israel. Aan een in Nederland geboren moeder, die blijkbaar de mazzel had in in ’45 nog in leven te zijn en heeft toen d’r boeltje gepakt en is afgetaaid naar Israel.
    Echt hoor, ik vind dat Nederland schandalig is omgegaan met kampslachtoffers, en dat ze groot gelijk hadden om Nederland te verlaten. Maar ik vind niet dat hun achterkleinkinderen dan nog Nederlander zijn.

https://nos.nl/artikel/2494746-noodkreet-rijksambtenaren-aan-kabinet-laat-israel-stoppen-met-geweld

Een groep rijksambtenaren wil dat het Nederlandse kabinet Israël zo snel mogelijk "een halt toeroept en onschuldige burgers beschermt". "Laten we niet toekijken hoe zich een humanitaire catastrofe ontvouwt", schrijven ze.

In een oproep, die inmiddels 267 keer is ondertekend door ambtenaren van alle ministeries, veroordelen ze de "gruwelijke" aanvallen van Hamas op onschuldige Israëlische burgers. Maar ze noemen de reactie van Israël in Gaza "disproportioneel" en "buitensporig".

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/10/20/ambtenaren-buitenlandse-zaken-bekritiseren-in-brief-aan-ministers-nederlandse-reactie-op-oorlog-in-gaza-a4178015

De Nederlandse regering gaat „selectief” en „inconsistent” te werk door niet scherp te veroordelen dat in de oorlog tussen Israël en Hamas in Gaza veel Palestijnse burgerdoden vallen. Dat schrijft een groep ambtenaren van het ministerie van Buitenlandse Zaken in een vrijdag verstuurde brief aan de demissionaire ministers van Buitenlandse Zaken Hanke Bruins Slot (CDA) en Liesje Schreinemacher (VVD). Nederland ondermijnt zijn internationale geloofwaardigheid „door in het geval van Gaza de fundamenten van het internationaal recht los te laten”, staat in de brief, die in handen is van NRC en die door ruim 350 ambtenaren van het ministerie is ondertekend. De briefschrijvers willen dat Nederland „met klem inzet op een staakt-het-vuren en deëscalatie”.

Ambtenaren hebben flinke kritiek op het standpunt en beleid van de demissionaire regering inzake het conflict tussen Israël en Hamas.

Ik zat me hier net over te verbazen. Dit kan toch niet de route zijn die je als ambtenaar volgt?

Wat eigenaardig dat ‘beide steunen’ geen optie is. Je moet partij kiezen? Onze regering moet partij kiezen?

sigme Ik vermoed dat je meerdere opties kon aanvinken.

remlof

Dat zou natuurlijk kunnen, maar dat geeft dan een rare grafiek. Stel dat 100% zowel ‘steun voor Israel maar niet onvoorwaardelijk’ EN ‘steun voor Palestijnen maar niet onvoorwaardelijk’ aanvinkt. Dan is volgens de grafiek Nederland ernstig verdeeld...