janneke141 In dit specifieke geval waarschijnlijk omdat een partij-Omtzigt met een andere leider dan Omtzigt onmogelijk was. De hele partij draait om het imago van die ene persoon.
Ja maar dat is toch heel erg krom? Heel hard zeggen dat je weer terug wil naar een goed werkend dualistisch systeem, en eigenlijk af willen van de praktijk van een premiersverkiezing, maar dan wel volledig meevaren op die praktijk. In mijn optiek is dat gewoon volksverlakkerij of ben ik nu te cynisch?
Want over dit soort ideeën heb ik hier ook wel eens wat over gelezen. Ik denk dat vrijwel iedereen hier stemt op basis van een soort eigen politieke voorkeur die dan min of meer op de grote lijnen overeenkomt met een partijprogramma. Stemmen dus op basis van ideologie. Maar hier hebben we het ook maar al te graag over te poppetjes, en er is een grote massa mensen die jarenlang op Rutte hebben gestemd omdat hij zo'n vriendelijk gezicht had...
En dan komt stragisch stemmen, dat we uiteraard deze verkiezingen ook gaan zien, er ook nog bovenop.
Wat we hier in Nederland hebben is een Tweede Kamerverkiezingen waar wij zowel in de theorie als de praktijk ons parlement samenstellen binnen een democratisch proces. Maar de praktijk is gewoon dat we hiernaast indirect ook het kabinet kiezen en een minister-president. Dan kun je wijzen op dat alles anders moet, en dat mensen maar gewoon anders moeten gaan stemmen, omdat we dat zo besloten hebben, maar dat gebeurd toch niet. Systemen waar mensen binnenin handelen, gaan toch altijd in de praktijk er anders uitzien dan dat je hebt opgeschreven, en volgens mij zit daar een soort probleem waar ik mij afvraag of Omtzigt daar ook in de toekomst goed mee om kan gaan. Maar goed: de oplossing hier is om naast bestuurlijke vernieuwing ook voor grote politieke vernieuwingen gaan spreken, maar dat doet hij ook niet.