Reya BDO doet daar structureel onderzoek naar:
Op de Jeugdzorg blijken gemeenten ook in 2021 te kampen met een tekort van 1,3 miljard euro. Uit het onderzoek blijkt dat de totale netto lasten Jeugd in 2021 al hoger zijn dan het fictieve budget voor het cluster Jeugd in 2022. Ondertussen neemt de jeugdzorg per jongere meer dan 80% toe in vijf jaar tijd. De komende jaren moeten uitwijzen of de besparingen voldoende zijn om het tekort te dichten en wat dit voor effect op de lange termijn heeft op de jeugdzorg.
https://www.bdo.nl/nl-nl/actueel/zorgen-om-houdbaarheid-financiele-situatie-sociaal-domein
Het Rijk heeft wel bijgeplust maar dat wordt dan te laat in het lopende jaar bekend, of een 'plus' is eigenlijk een verzachting van een bezuiniging, of het is niet structureel. Het is altijd wat met de financiering.
Nu is er een hervormingsagenda afgesproken die het ei van Columbus moet zijn, maar ik ben sceptisch. Er staan veel maatregelen in waar veel gemeenten al lang en breed mee aan de slag zijn. Tegelijk moeten de maatregelen toch weer tot besparingen leiden, wat ik niet zomaar zie gebeuren.
Ondertussen sluimeren onder het oppervlak problemen binnen de Wmo en Wlz die nog veel groter zijn/worden. Ik schreef laatst al dat de komende 5 jaar de vraag naar hulp bij het huishouden met 25% gaat toenemen, terwijl er nu in de meeste gemeenten al wachtlijsten zijn. Nu is het voor de bonentellers wel prettig dat mensen op een wachtlijst niks kosten, maar maatschappelijk gaat dat wel wat betekenen.