Friek Ik denk trouwens dat als PvdA/GL de grootste wordt, de VVD de formatie net zo lang gaat saboteren tot er nieuwe verkiezingen moeten komen. Rutte als eindeloos demissionair premier, totdat er een meerderheid voor VVD, NSC en PVV is.
janneke141 Friek Ik denk inderdaad ook dat de VVD de formatie lang gaat traineren (ook als ze zelf de grootste worden, om de PvdA buiten de deur te krijgen of ze in een nieuwe Rutte-II te lokken), maar nieuwe verkiezingen uitschrijven zonder dat er een kabinet is gevormd zou toch wel een novum zijn.
remlof janneke141 Daarom kunnen we alleen maar hopen dat de VVD woensdag zo klein mogelijk zal eindigen.
mono janneke141 Je zult toch ook wel een keer tegen de kiezers moeten zeggen "hier kunnen we ook geen klap mee, probeer het nog eens" 😛
GSbrder mono Is wel een beetje waarom je meerdere rondes hebt in andere landen. Dan haal je bij de tweede poging nog wat extra zetels om niet te grote mozaïek-coalities te veroorzaken. Gewoon de eerste ronde 125 zetels verdelen en de grootste 3 partijen mogen dan in de 2e ronde de resterende 25 zetels opsplitsen.
janneke141 mono Dan krijg je vooral een uit de hand gelopen prisoners dilemma, volgens mij. En ik ben er verder ook niet zo'n voorstander van. Kun je als grote partij net zo lang nieuwe verkiezingen uitschrijven totdat je een gewenste uitslag hebt. Moeten we volgens mij niet gaan faciliteren.
remlof GSbrder Is wel een beetje waarom je meerdere rondes hebt in andere landen. Bij parlementsverkiezingen? Volgens mij alleen bij presidentsverkiezingen.
Friek janneke141 Kun je als grote partij net zo lang nieuwe verkiezingen uitschrijven totdat je een gewenste uitslag hebt. Zou iemand in de geschiedenis dit ooit geprobeerd hebben?
mono janneke141 Ik zeg ook niet dat ik er voorstander van ben, maar de steeds gefragmenteerdere uitslagen in combinatie met partijen die hun bestaansrecht enkel ontlenen aan schoppen tegen de partijen waarmee ze dan in een coalitie zouden moeten maken het vormen van een solide regering wel steeds lastiger.
remlof GSbrder Oh ja daar wel, maar dat is in combinatie met een districtenstelsel: Per district wordt een kandidaat verkozen die plaatsneemt in de Nationale Vergadering. Als een kandidaat in de eerste ronde meer dan 50% van de stemmen behaalt, bij een opkomst van meer dan 25% van de stemgerechtigden binnen dat district, is de kandidaat verkozen. Bij een onbesliste eerste ronde, wordt een tweede ronde gehouden. Alle kandidaten met meer dan 12,5% van de stemmen in de eerste ronden mogen deelnemen aan de tweede ronde. De kandidaat die in de tweede ronde de meeste stemmen behaalt is verkozen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Vergadering_(Frankrijk)
Duke mono Je ziet in landen als Griekenland (forse bonus voor de grootste partij) en Israël (druk van heel snel nieuwe verkiezingen als het niet lukt) wel dat ze daar noodgrepen hebben toegepast op het bestel. Ben daar ook niet erg gecharmeerd van.
janneke141 mono Ja, dat ben ik natuurlijk volledig met je eens. Maar ik denk niet dat extra verkiezingen dat probleem gaan oplossen eigenlijk. Wat wel weet ik trouwens ook niet.
remlof Ik hoorde Klaver het net bij Op1 voor het eerst ook over Verenigd Links hebben, dus dat zal inderdaad wel de naam van GL/PvdA worden na de fusie.