• Politiek
  • Val Rutte-IV en de komende verkiezingen

Reya Beticht je me nu van vergevorderde seniliteit gekoppeld aan ziekelijk chauvinisme?

Zien we, mits >75, een driepartijencoalitie VVD/NSC/PvdAGL als kansrijk, met eender welke MP? Of valt er geen regeerakkoord te bakken dat zowel Dilan, Pieter als Frans kan verkopen naar zijn achterban?

janneke141 Ik denk dat het voor PvdA/GL heel ingewikkeld wordt. Het trauma van Rutte II is nog steeds niet helemaal verwerkt bij de PvdA volgens mij. Laat Pieter het dan maar proberen met een minderheidskabinet. Daar kwam 'ie immers zelf mee op de proppen.

Dwersdriever De twijfelende kiezer is ook lastig in peilingen te vatten. Een groot deel van het electoraat is er echt nog niet uit. Zie daar ook voor Timmermans grote risico's.

janneke141 Ik zie het Dilan en Pieter wel doen. PvdA/GL wil alleen als ze de grote ommezwaai teweeg kunnen brengen, plus GL heeft nog nooit geregeerd en zal niet met een paar spiegels en kraaltjes genoegen nemen.

Dus de horde is het hoogst op links.

GSbrder Ik zie het Dilan en Pieter wel doen

Gezellig met extreemrechts erbij?

Hé, de VVD bezuinigt 1300 miljoen op onderwijs. Toch goed om te weten.

Sloggi Dat kan ook best. Probleem is alleen dat ze niet in de plannen hebben staan welke stappen daarvoor nodig zijn (en die ook niet willen zetten).

janneke141 Jawel hoor, ze willen oa fors snijden in hoger onderwijs en onderzoek (schrappen sectorplannen en fonds voor startersbeurzen voor onderzoekers).

Staat allemaal netjes in de doorrekening van het CPB.

Sloggi Ja, vooruit. Maar dat bedoel ik dus niet met 'het kan ook best'.

Wat mij betreft zijn er mogelijkheden om dezelfde (of zelfs betere) kwaliteit te leveren met een kleinere begroting, maar dat is dus niet wat de VVD beoogt.

Overigens is er ook een programma dat het andersom doet: Volt. Die smijten het meeste extra geld tegen het onderwijs aan, en die hebben ook wel ideeën wat ermee moet gebeuren, maar ook daar ontbreekt het onderbouwde plan hoe dat extra geld dan echt tot een kwaliteitsverbetering gaat leiden.

tsjok Het wordt heel onvoorspelbaar. Het doet me allemaal erg denken aan het verkiezingsjaar 2002. Toen was het ook zo'n chaos. Het enige dat nog ontbreekt is dat Omtzigt deze week wordt neergeschoten.

janneke141 Het mooiste zou nog zijn als ie in het laatste tv-debat in huilen uitbarst en in een hoekje van de studio wegkruipt.

Jullie zijn waarschijnlijk allemaal te hip voor Facebook, maar die wist mij vanmorgen te melden dat het verkiezingsdag is. Foutje...

Moeten we nog een pre-verkiezingen peiling houden, of doen we een exit-poll op de dag zelf?