• Politiek
  • Val Rutte-IV en de komende verkiezingen

Yesilgoz zal het wel worden bij de VVD. Een vrouw met weinig kennis van zaken en altijd een hele grote mond tot het slecht voor haar uitkomt. En dan krijgt ze straks nog de 'eerste vrouwelijke MP'-bonus ook.

Hopen dat de VVD de verkiezingen niet wint.

Dwersdriever Over dat eerste: ja, een hoog politiek ambt kan een mooie carrièrebasis en springplank zijn maar je kan er ook door besmet raken. Afhankelijk van je politieke kleur of de manier waarop je in het nieuws komt kan het ook juist een barrière zijn.

En over dat tweede: volgens mij kunnen we veilig constateren dat de meest zichtbare politieke ambten de afgelopen decennia steeds zwaarder geworden zijn en steeds veeleisender. En dan laat ik het veiligheidsaspect nog buiten beschouwing. Net zoals veel topfuncties in het bedrijfsleven een aanslag zijn op je gezinsleven, zo zal een ministerschap dat ook wel zijn. En aangezien we in een tijd leven dat daar door veel mensen toch wat meer over nagedacht wordt...

Maar laten we wel wezen: als je écht wat kan, dan word je anno 2023 geen minister meer. Dan ga je ergens voor de helft van het gezeik het dubbele salaris ophalen.

Dwersdriever Ik acht de kans dat BBB de grootste partij wordt bij de volgende verkiezingen bijzonder klein.

Maar ik ben wel heel erg benieuwd naar hun programma en wat alle leden en vertegenwoordigers van die BBB daar van gaan vinden 😝

remlof Ik acht de kans dat BBB de grootste partij wordt bij de volgende verkiezingen bijzonder klein.

Ligt er een beetje aan of het realiteitsbesef bij de BBB indaalt voor de verkiezingen.

Ze lijken nu vooral groot te zijn geworden door tegen stikstofmaatregelen te ageren. Maar als ze voor november inzien dat de realiteit van bestuurlijke verantwoordelijkheid toch wat weerbarstiger is, zal dat deel van het electoraat zich wel verraden voelen door BBB.

Maarja, of ze dan bij Ja21, FvD, of de VVD uitkomen...?

tsjok
          Doe mij maar een PvdD-kabinet. Ik ben echter niet direct fan van Ouwehand, en heb die Christine Teunissen wel eens slimme dingen horen zeggen, dus ik pleit voor Teunissen I.

janneke141 Ik denk dat de ego-factor en eventueel macht toch wel zaken zijn die een publieke functie boven een managementfunctie bij een consultant of bouwbedrijf uittillen.

Drietebuul Zoals rem ook zei ben ik heel benieuwd naar het verkiezingsprogramma. De BBB heeft op super veel thema's momenteel gewoon geen standpunt. Het programma kan centrum-politiek worden maar ook vrij rechts. Allebei trekt mensen aan en stoot anderen weg.

tsjok Die kans lijkt me niet groot. Het is een overname van de PvdA door GroenLinks en de potentie van die partij en zijn voorgangers is al zo lang als ik me kan herinneren beperkt. Door de sterke positie in een handjevol steden lijkt GroenLinks als partij een stuk prominenter dan ze in werkelijkheid is.

Ik zou ook niet weten wie die aansprekende leider zou moeten zijn. We hebben het hier wel over Timmermans gehad. Maar ik vraag me af of hij wel zo aansprekend is in Nederland en of hij wel wil afdalen van zijn Europese wolk.

Dwersdriever Die kans lijkt me niet groot. Het is een overname van de PvdA door GroenLinks en de potentie van die partij en zijn voorgangers is al zo lang als ik me kan herinneren beperkt. Door de sterke positie in een handjevol steden lijkt GroenLinks als partij een stuk prominenter dan ze in werkelijkheid zijn.

Dat ben ik niet met je eens. In de peilingen is de combipartij zo ongeveer de grootste. De Provinciale Statenverkiezingen tonen aan dat de peilingen geen fictie zijn maar een reële afspiegeling van het stemgedrag, ook daar deed de combipartij mee om de bovenste plekken (waarbij BBB natuurlijk een enorme boost kreeg op het platteland door de op dat moment zeer acute stikstofdiscussie). Als je anderhalf keer zo veel zetels scoort als de VVD zou ik niet weten waarom 'de potentie beperkt' is.

Sowieso is het geen overname door GroenLinks. De enige mensen die dat zeggen zijn mensen die gewoon een hekel aan GroenLinks hebben. De fusiebeweging bestaat net zo goed bij de sociaaldemocraten.

remlof

Is zo’n standaardtermijn van 42 dagen voor de verkiezingen oid. Kan je zelf ook wel even googelen 😉

tsjok

Correct, dat is wat mij van die beweging afstoot. Als ze met een echt aansprekende jonge progressieve lijsttrekker komen geef ik ze een kans. Anders moet ik maar naar D66 of Volt met mijn stem…

Duke Kennelijk niet als zelfs jij met “oid” aankomt.

Maar het zal wel zes weken zijn net als bij de laatste PS-verkiezingen, zoals Janneke al aangaf.

Jammer dat @freako hier niet meer rondhangt, die weet dat soort dingen uit z’n hoofd.

tsjok Ik ben benieuwd welke 'linkse' dingen er in het programma staan en hoeveel vooral progressief is, zoals je dat ook bij D66 kunt vinden.

Ik denk ook dat je moet oppassen om de twee losse cijfers uit de peilingen op te tellen tot een totaalcijfer.

remlof Artikel F2 van de Kieswet:

In geval van ontbinding van de Tweede Kamer vindt de kandidaatstelling plaats op een bij het koninklijk besluit tot ontbinding te bepalen dag.