Friek
Klopt, maar dat komt omdat transfobie ook gewoon nog 'mag' in kwaliteitskranten in Nederland. Die geobsedeerde figuren die nu de boel zo opjutten richting de transgenderwet (Jan Kuitenbrouwer kuch) hebben eerder nog fantastische columns in de Volkskrant mogen schrijven waar transgender vrouwen 'nep' genoemd werden. En ik kan mij ook nog een HP/de Tijd artikel herinnen waar geopperd werd om de zelf-identificatie en dus ook deze wet af te breken, omdat dan "echte" vrouwen verkracht zouden kunnen worden in de kleedkamers. Ik denk dat als je een artikel schrijft waar je oppert om rechten te beperken van onze gekleurde bevolking, omdat je een voorbeeld te pakken hebt van een misdrijf van een donkere man, dat elke redactie, inclusief de Telegraaf, het zou afkeuren. Maar de transgender wetgeving in Nederland mag je in (linkse) kwaliteitskranten prima op dezelfde manier reduceren als hoe Geert Wilders over moslims praat. De transfobische items van bijvoorbeeld Ongehoord Nederland zijn ook qua ophef binnen een kleine kring politiek geëngageerde LHTBI'ers op Twitter gebleven. Dan hoor je geen KRO-NCRV-directeur spreken over opheffing. De stukken van Jan Kuitenbrouwen mogen het doen met wat boze tweets van het Transgender Netwerk of een column van Asha ten Broeke. Er is in de Nederlandse samenleving, ook binnen de progressieve kringen, eigenlijk nauwelijks een echte beweging waar men massaal schande roept over dit soort dingen, in tegenstelling tot dezelfde uitspraken die worden gedaan over etniciteit of (in mindere mate) geloof.