Hoe zeer de handen ook op elkaar mogen voor de enorme som met geld die wordt gereserveerd om onderwijsachterstanden als gevolg van corona aan te pakken, daar zitten wel risico's aan:

Het is een ongekende kapitaalinjectie: 8,5 miljard euro voor het onderwijs. Minister Slob en minister Van Engelshoven presenteerden vorige week hun plan om de achterstanden door corona in te lopen. Het geld is voor de komende 2,5 jaar, vrij besteedbaar door de scholen zelf. Waar gaat het naartoe? Een extra onderwijsassistent, cursussen voor leraren, of bijlessen in het weekend? En heeft het wel effect?

Het zou het beste zijn als het geld in de klas terechtkomt, in plaats van bij de besturen, zegt hoogleraar Inge de Wolf. Ze doet onderzoek naar de effectiviteit van onder andere inhaalprogramma's en richtte samen met socioloog Thijs Bol een speciaal onderwijs-OMT op om scholen te adviseren bij het uitgeven van het geld.

De Wolf vindt het een verstandige beslissing dat het kabinet niet bepaalt waar het geld naartoe moet gaan. Maar verkeerde keuzes liggen volgens haar op de loer. Schooldirecties hebben maar weinig tijd om na te denken over de uitgaven, en weten niet altijd genoeg over de effectiviteit van hun ingrepen, stelt de onderwijsonderzoeker.

Van de 8,5 miljard gaat 6 miljard naar het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het speciaal onderwijs. Het hoger onderwijs krijgt 1,5 miljard. Een basisschool krijgt gemiddeld 180.000 euro. Een middelbare school komt gemiddeld uit op 1,3 miljoen euro.

De Wolf denkt dat extra personeel de beste investering is. Maar een leraar aantrekken voor een korte periode, zeker in tijden van tekorten, is moeilijk. "Mailboxen van schoolleiders lopen op dit moment over van aanbiedingen van commerciële bijlesbureaus. Een directeur kiest dan misschien sneller voor een losse cursus, terwijl de effectiviteit hiervan lang niet altijd bewezen is."

Extra personeel staat ook hoog op de verlanglijst van directeur Marcel Huijgens van basisschool de Fonkel in Tilburg. "Om in kleine groepjes power-onderwijs geven, en gericht lesstof te herhalen, dat werkt voor onze leerlingen heel goed." Maar ook hij vreest dat het moeilijk wordt om nieuw personeel te vinden. "Alle scholen gaan straks tegelijk de markt op, dat wordt dringen. En moet ik die leraar dan na 2,5 jaar weer op straat zetten als het geld op is?"

Daarom gaat Huijgens zijn personeel dat parttime in dienst is vragen of zij meer uren willen werken. "Deze leraren kennen de leerlingen, en de methodes. Het zou mooi zijn als zij dat willen doen. Door dit extra geld zie ik nieuwe mogelijkheden."

Tegenovergestelde effect
Ook als het geld in de klas belandt, heeft het nog niet direct effect, waarschuwt De Wolf. "De leraar is de allerbelangrijkste factor. Maar als je extra lessen ongericht inzet, kan het juist contraproductief werken."

Zo toont Amerikaans onderzoek aan dat leerlingen zonder achterstanden slechter gaan presteren als ze mee moeten doen aan bijspijkerprogramma's. "Voor die leerlingen werkt extra begeleiding stigmatiserend, ze raken hun zelfvertrouwen kwijt. Het is dus heel belangrijk dat scholen en onderwijsinstellingen kijken welke leerlingen iets extra's nodig hebben, en welke niet", zegt De Wolf.

Bovendien blijken sommige bijspijkerprogramma's maar weinig effectief. "Bij veel zomerscholen gaan begeleiders leuke activiteiten met kinderen doen, zoals koekjes bakken en voetballen. En denk ook aan 'maatjes' die samen met leerlingen gaan lezen. Het zijn mensen met goede bedoelingen, maar ze zijn niet opgeleid om achterstanden weg te werken. Het kan leuk zijn voor een leerling, maar als je laaggeletterdheid wilt aanpakken, is dit niet de oplossing."

In kleine groepjes werken
Het zal per school verschillen wat de juiste aanpak is. "Als er op een school maar drie leerlingen achterlopen, kun je die heel gericht gaan bijspijkeren. Maar als een hele klas achterloopt, kun je beter dubbel zoveel reken- en taallessen gaan geven", aldus De Wolf.

Op basisschool de Fonkel willen ze het geld vooral steken in veel een-op-een contact. Een deel van de leerlingen van de openbare basisschool heeft een onderwijsachterstand. "Voor kinderen met bijvoorbeeld een Poolse achtergrond is het heel moeilijk om zelfstandig het Nederlands leren. Als ze in een kleiner groepje, met één-op-één begeleiding werken, gaat dat een stuk sneller", zegt directeur Marcel Huijgens.

De Wolf hoop dat zij samen met haar collega's in het onderwijs-OMT scholen zo goed mogelijk kan adviseren over raadzame uitgaven. "Het mooiste resultaat van deze investeringen zou zijn dat het onderwijs niet voor even, maar structureel verbetert."

https://nos.nl/artikel/2370053-8-5-miljard-voor-het-onderwijs-maar-verkeerde-keuzes-liggen-op-de-loer.html

Het artikel concludeert terecht dat er niet een generieke aanpak is. Het verschilt per vak, per school en per leerling wat er nu het beste werkt. Daarmee is het plan om het geld zonder al te veel eisen aan de scholen over te maken ook wel het enige realistische - maar heeft het als direct nadeel dat je moeilijk kan volgen waar het blijft en dat er ongetwijfeld schooldirecties te vinden zijn die, al dan niet gedwongen door de omstandigheden, suboptimale bestedingen gaan doen.

Als ik de baas zou zijn van onze school dan nam ik denk ik een aantal onderwijsassistenten zodat de vakleerkrachten tijdens de reguliere lessen de mogelijkheid hebben om met hele kleine groepjes leerlingen inhaalslagen te maken, terwijl de rest van de klas onder toezicht van de onderwijsassistent verwerkingsopgaven maakt. Dan kun je gebruik maken van de leerlingenkennis van de eigen docent, die ook zicht heeft op de specifieke hiaten en niet alleen de generieke, zit je niet te vissen in een lerarenpoule die eigenlijk toch al te klein is en voorkom je ook dat leerlingen die het eigenlijk wel nodig hebben zich gestraft voelen omdat ze na schooltijd of in vakanties extra lessen moeten gaan volgen.

Maar er zijn ongetwijfeld honderd zinvolle routes, het zou mooi zijn als een van de universiteiten een aantal po- en vo-scholen zou gaan volgen en een waardevol onderzoek doet naar de opties om achterstanden weg te werken. Daar hebben we na corona ook een heleboel aan denk ik.

Onderaan de streep hoop ik vooral dat er niet te veel geld blijft hangen bij commerciële instituten.

    janneke141 Het lijkt me goed als er wat externe experts worden ingevlogen om onderzoek te doen naar hoe het geld het beste besteed kan worden. Dan weet je zeker dat het niet verbrast wordt aan iets onnozels. De kosten daarvan hoeven ook niet krankzinnig hoog te zijn, denk aan rond de 180.000 euro voor een basisschool tot 1,3 miljoen voor extern onderzoek op een middelbare school.

    14 days later

    GSbrder

    Wel bijzonder om te zien dat de grens vooral ligt tussen zuid/midden en noord. Kan niet zomaar een verklaring daarvoor bedenken.

    Friek

    Daar kun je de plaatselijke onderwijzer tenminste nog ouderwets omkopen.

    GSbrder
    Ziet een kaartje met de gemiddelde huizenprijzen per gemeente ook niet hetzelfde uit?

      Pompom Rotterdam is toch wel iets duurder dan Drents niveau?

        GSbrder Daar waar de meeste hoger opgeleiden wonen wordt hoger gescoord, dat is niet zo verrassend. Het meest opvallende in het kaartje is wat mij betreft Zuid-Limburg.

          GSbrder Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat het in Limburg een beetje anders werkt dan in de rest van Nederland, maar in het geval van de citotoets geloof ik daar echt niet in. Dus zonder gekheid: is het onderwijs daar zo goed, wordt daar zo veel geld uitgegeven aan schaduwonderwijs, waar zit dat in?

            Of veel expats in die regio.

            21 days later

            Als vooraf geen goede afspraken worden gemaakt over controle op de aangekondigde miljardeninjectie in het onderwijs, zal straks onduidelijk blijven of de beoogde resultaten zijn behaald. Van eerdere extra middelen voor het onderwijs, bijvoorbeeld om de werkdruk onder leraren te verminderen, is nooit komen vast te staan hoe effectief dat geld is besteed.

            Van de Algemene Rekenkamer. Dit is een zeer terechte waarschuwing, en een van de grote problemen van lumpsumfinanciering - geoormerkt geld is zelden goed te traceren. Maar mijn rector maakt zich nu al grote zorgen over de administratieve vehikels die er worden opgetuigd (er zijn al wat voorlopige regelingen gedeeld, blijkbaar) en de mogelijke rol van commerciële partijen in het schrijven van alle groeps- en individuele plannen, het invullen van de formulieren en met allerlei randactiviteiten een goed deel van die 8,5 miljard opsouperen.

            Ik deel zowel de zorg van de Rekenkamer als die van rector. Het slechtst denkbare resultaat is 8,5 miljard aan belastinggeld uitgeven waarvan een substantieel deel linksom of rechtsom niet direct ten goede komt aan de leerlingen.

            De normjaartaak iets naar beneden brengen scheelt op papier ook werkdruk. Dat in combinatie met het verlagen van de contacttijd kost veel geld, maar is volgens mij het effectiefst. Minder uren werken voor meer geld - de droom van elk mens.

            9 days later

            Crosspost om niet offtopic te gaan:

            janneke141 Het gaat zich nog wreken dat een kwart van de leerlingen als functioneel analfabeet de middelbare school verlaat.

            Wow, dat is best hoog. Dat betekent dan waarschijnlijk ook dat het in VMBO-klassen wellicht nog hoger is - je bent weliswaar wiskundedocent maar heb je dat beeld zelf ook?

              Reya Ik was wat al te lomp in mijn schatting, het is 1 op de 6:

              https://nos.nl/artikel/2300962-2-5-miljoen-laaggeletterden-is-een-probleem-van-ons-allemaal.html

              Waarbij 'functioneel analfabeet' niet betekent dat je helemaal niet kan lezen en schrijven, maar wel dat je zaken als brieven van de gemeente of de telefoonprovider niet voldoende kan begrijpen, of niet zonder hulpmiddelen in staat bent om een brief/mail naar een instantie te verzenden. Dat zal op het vmbo ongetwijfeld (veel) hoger liggen dan op het vwo.

              Voor een deel zit dat in taalachterstanden van jongeren waarvan Nederlands de tweede taal is. Voor een ander deel in kinderen van ouders die zelf laagopgeleid zijn en weinig aan taalstimulering doen, en voor het grootste deel gewoon in het falen van het onderwijs. We zijn te veel dingen aan het doen die afbreuk doen aan de basis (zie ook het bericht van vanmorgen over het streefniveau rekenen in groep 8, dat ook maar door een derde van de leerlingen wordt behaald).

              Ik zie dat ook wel bij wiskunde terug, aangezien de examens nogal talig zijn. Om je een idee te geven: een examen van twee uur heeft vijftien pagina's. En dat is dan weer net niet hoe je de leesvaardigheid van middelbare school-leerlingen bevordert: door ze bij andere vakken onderuit te laten gaan op leesvaardigheid. Eigenaardige logica van het cito, wat mij betreft.

              Het meest vervelend is het voor kinderen die echt op latere leeftijd in Nederland gekomen zijn. Die zijn qua wiskunde misschien wel een acht waard, maar komen met een beetje geluk net aan een 6,5.