Wel/niet halen van ‘burgerschap’ wordt ook een verplicht onderdeel van de (per aug 2020) verplichte mbo-verklaring voor mbo-schoolverlaters. Dat document moet men aan werkgevers kunnen overleggen..
Onderwijspolitiek in Nederland
Recent is er een initiatiefwet behandeld om het lerarenregister te schrappen. Een goed voorbeeld van te elimineren bureaucratie, of een potentieel risico voor de kwaliteit van onderwijs? Zelf weet ik er niet genoeg van, maar misschien kan @janneke141 wat meer toelichting geven?
Reya Het lerarenregister is effectief al buiten werking gesteld. Wat mij betreft hoort het dan, geheel los van het onderwerp, sowieso niet in het wetboek thuis en is schrappen derhalve logisch.
Maar meer inhoudelijk: met het concept is niet zo veel mis, alleen met de uitvoering heel veel. Om een paar redenen:
- Dit lerarenregister was vooral een administratieve draak. Het draaide vooral om vinkjes in vakjes krijgen en daar is nog nooit een docent beter van geworden. Of een andere vakman m/v. Het is vrij aannemelijk dat het lerarenregister in deze vorm zou zorgen voor (nog) meer werkdruk bij docenten, meer niet-lesgevend personeel en grote uitgaven naar commerciële docententrainingaanbieders.
- Qua privacy was het zo lek als een mandje.
- Het lerarenregister is op zijn Dekkers bedacht, wat betekent dat hij een klein clubje aanwees als vertegenwoordigers van de gehele sector, in dit geval de onderwijscoöperatie. Ik ben nooit iemand tegengekomen die zich vertegenwoordigd voelde door deze coöperatie, ze is inmiddels ook al opgeheven.
- Het invoeren van het register ging niet gepaard met een gedegen plan om lerarentekorten tegen te gaan, en ook dat kostte veel draagvlak.
- Edited
Hadden jullie meegekregen dat het makkelijker moet worden een bijzondere school op te richten?
Het wetsvoorstel ‘Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen’
Met het wetsvoorstel wil minister Slob (Onderwijs) het scholenaanbod beter aan laten sluiten bij de wensen van ouders en leerlingen. Door de huidige procedure is er beperkt ruimte voor het starten van scholen. ‘De vrijheid van onderwijs is een groot goed. Door de huidige procedure is het starten van een nieuwe school haast onmogelijk geworden. Met dit wetsvoorstel ontstaat er meer ruimte om scholen te starten die beter aansluiten op de wensen van ouders en leerlingen.’ aldus minister Slob.
Daadwerkelijke belangstelling
De nieuwe wet maakt het mogelijk om op basis van daadwerkelijke belangstelling van ouders en leerlingen een school te stichten. Een initiatiefnemer kan voor het meten van de belangstelling gebruik maken van ouderverklaringen of een marktonderzoek. Op basis van de belangstelling wordt berekend of de school op lange termijn in staat is om voldoende leerlingen aan zich te binden.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vrijheid-van-onderwijs/oprichten-nieuwe-school
Het wetsvoorstel: https://www.eerstekamer.nl/behandeling/20191001/gewijzigd_voorstel_van_wet/document3/f=/vl2giehphezc_opgemaakt.pdf
Ik heb er vandaag een presentatie over bijgewoond. Ben heel benieuwd of het wat gaat worden.
Volgens mijn ex-werkgever, die tonnen binnenharkt door niet al het schoolgeld te spenderen aan de bestaande scholen, is het risico dat er jongens de markt overnemen met een succesvol business model.
Friek Maar scholen zijn geen businessmodel. Als je niet levert ben je binnen de kortste keren gezien.
Ik sta hier wat dubbel in. De idealist in mij roept dat dit een heel goed idee is, ten eerste omdat ik de vrijheid van onderwijs een groot goed vind en ten tweede omdat hierdoor ook nieuwe onderwijsinitiatieven een kans krijgen die niet zo voor de hand liggen, maar wellicht erg goed werken voor een bepaalde doelgroep. Het versterkt de sector.
Maar de keerzijde is er ook: een mislukt experiment kost zakken met geld en we oefenen ook nog eens op levende proefkonijnen. Moeilijk.
Ja, lijkt me een uitstekende manier om de segregatie te bevorderen. Misschien kunnen feitenvrije onderwijsvormen er ook een graantje door meepikken. Diversiteit door apartheid, wat kan daar nou door mis gaan?
En jajaja, dat zal de onderwijsinspectie dan wel weer gaan dwarsbomen, maar als we alles dan net wat vaker administreren, dan komt dat ook allemaal wel weer goed.
Ik zeg: doen!
- Edited
Minister Slob van Onderwijs heeft zijn plannen uitgewerkt om de overgang van basisscholieren naar de middelbare school beter te laten verlopen.
Volgens het wetsvoorstel moeten alle leerlingen zich in de toekomst gelijktijdig op 1 april aanmelden op een middelbare school. Op die manier maakt iedereen evenveel kans op een plek op een school, redeneert de minister. Ook wordt de naam van de eindtoets veranderd in "doorstroomtoets". Die toets wordt vlak na het schooladvies gehouden, zodat ouders hun kinderen bij een tegenvallend advies niet naar allerlei extra toetstrainingen kunnen sturen.
De minister vindt die extra trainingen een slechte ontwikkeling. "Ik wil af van de harde beoordelingsmomenten voor kinderen. Ik zie dat sommige ouders hun kinderen naar toetstraining sturen en dat de spanning voor kinderen oploopt. Daarom wil ik de druk op de toets in groep 8 verder verkleinen."
Ping, pong.
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2020/naar-school-zonder-ontbijt-maar-met-een-mesv379709/
Voor als je een kwartiertje de tijd hebt, en een klein beetje droevig wil worden.
janneke141 Echt een andere wereld. Maar behalve een beetje verdrietig vind ik die school en haar docenten ook ontzettend inspirerend.
Gisteren gelezen; ontroerend verhaal.
tsjok Ja, ik heb veel bewondering voor de mensen die dáár staan, iedere dag naar hun werk gaan en opnieuw proberen een duistere wereld een klein beetje lichter te maken.
janneke141
Volgens mij mag je als je daar werkt als docent ook om de zoveel tijd een klap of bedreiging verwachten van een leerling.
Ik denk dat er in Venserpolder veel vooruitgang kan worden behaald als de makelaars hun gang mogen gaan met het uitponden van corporatiewoningen.
GSbrder Verschuif je dan niet gewoon het probleem?
- Edited
janneke141 Geen enkele wijk zou >95% kansloos mogen zijn. Allicht zal het er voor zorgen dat de oorspronkelijke bevolking dan ergens anders heen moet, maar dat lijkt me minder gevaarlijk dan het nu is.
GSbrder Dat ben ik met je eens, maar dan moet er nog meer beleid komen op gedifferentieerde woonwijken. Iedere stad heeft wel een aantal wijken die dat niet zijn: een of twee aan de onderkant en dan nog een aantal aan de bovenkant. De mogelijkheden voor huishoudens met een minimuminkomen om ergens anders te gaan wonen dan Neerbosch-Oost, Zwanenveld of de Aldenhof (om even in het Nijmeegse te blijven, dat ken ik tenminste) zijn zo goed als nihil. En als je dan dat soort wijken ook nog gaat verkopen of liberaliseren, wat blijft er dan nog over? Dan moeten er in andere wijken dus voldoende cheapass woningen terugkomen, maar dat zie ik er ook niet zo snel van komen.
De Bijlmer is een planologische en demografische misser geweest en die zou inderdaad hersteld moeten worden - maar we hebben dit soort wijken op veel meer plekken. Minder extreem en minder groot, maar ze zijn er. Je gaat dat echt niet alleen oplossen door het gilde der makelaars de vrije hand te geven, daar is meer voor nodig.
- Edited
janneke141 Dat laatste is natuurlijk ook een beetje overdreven (alsof mijn beroepsgroep het werk van God zou doen) maar je ziet wel degelijk dat andere wijken een deel van de problematische populatie kan opvangen en dat de influx van 'de gewone Nederlander' een wijk zoals Venserpolder minder problematisch maakt. Je ziet dat gemeenten (zoals Amsterdam) zich hard maken voor minimaal 80% sociaal en middenhuur, wat dan voornamelijk op plekken zoals IJburg, Zeeburgereiland en Cruquius moet komen. Om het naar Nijmegen te trekken; je ziet dat meer dan de helft van de aandacht uitgaat naar gebieden zoals de Waalsprong en het Waalfront, terwijl nieuwbouwontwikkelingen in de buurt van Zwanenveld of Neerbosch-Oost minder prioriteit hebben. Niet in de laatste plaats omdat het uitgeven van nieuwe grond lucratiever is dan het gentrificeren van achterstandswijken. Maar goed, ik ga hiermee off-topic. Bewonderenswaardig om te zien dat die docenten zich inzetten, maar tegelijkertijd schrijnend dat leerkrachten zich zien als de politie, wijkdominee en welzijnswerker omdat ze de enigen zijn die het vertrouwen van leerlingen kunnen krijgen.
- Edited
GSbrder Bewonderenswaardig om te zien dat die docenten zich inzetten, maar tegelijkertijd schrijnend dat leerkrachten zich zien als de politie, wijkdominee en welzijnswerker omdat ze de enigen zijn die het vertrouwen van leerlingen kunnen krijgen.
Mja, na 'huis' en 'straat' is een kind nu eenmaal de meeste tijd op school. Een welzijnswerker die volgens protocol 25 minuten per zes weken met een kind mag praten kan natuurlijk nooit een vertrouwensband opbouwen. Ik begrijp wel dat die directeur van mening is dat die hele welzijnsindustrie die op die wijk zit, maar in feite vanaf de buitenkant werkt en niet vanaf de binnenkant, niet functioneert en dus ook zonde van het geld is.
Ik denk dat hij ook wel goed ziet dat het kantelmoment in groep 7, 8 en klas 1 en 2 van het vo zit. Als je een kind in die periode kwijtraakt aan de criminaliteit dan krijg je het nooit meer terug.