Ik zou nog even een updateje doen over mijn onderwijsonderzoekje. Bij dezen.
Na me een paar weken verzopen te hebben in allerlei gegevens van rond de duizend leerlingen en hoe ze de middelbare school doorlopen, eigenlijk gewoon wat iedereen al verwachtte: jongens stromen veel vaker af naar een lager niveau, meisjes stromen veel vaker op naar een hoger niveau. Meisjes halen op vrijwel ieder niveau en iedere jaarlaag gemiddeld hogere cijfers.
Op H en V scoren leerlingen gemiddeld iets boven hun PO-advies; op TL scoren leerlingen daar vanaf het derde leerjaar onder.
In 4H is het verschil het grootst: daar wijken de meisjes gemiddeld een half adviesniveau af (in positieve zin), terwijl de jongens gemiddeld op het niveau van hun PO-advies zitten. Toch scoren de meisjes daar gemiddeld een halve punt hoger.
Alleen in sommige vwo-klassen doen jongens het cijfermatig gezien beter, maar in alle klassen waar dat zo is, is de instroom van havo-meisjes behoorlijk groot. Jongens stromen na de havo amper door naar V.
Tenslotte: afstromers van V halen gemiddeld dezelfde cijfers in de bovenbouw van de havo als opstromers vanuit TL.
Er is nog heel, heel veel meer, maar dit even als microsamenvatting. Op naar de interviews.