sigme Ja, die is groter dan vroeger.
Het Nederlandse systeem heeft inderdaad van nature een vrij sterke selectie en differentiatie op basis van niveau in vergelijking met andere landen. Dat je op je twaalfde wordt onderverdeeld in vmbo, havo en vwo gebeurt bijna nergens anders. Alleen is dat systeem destijds bedacht met een corrigerend laagje eromheen dat een deel van die segregatie tegen zou gaan.
Sinds de jaren tachtig/negentig wordt er echter met de kaasschaaf bezuinigd op die correctie. Dat betekent steeds minder brugklassen, brede scholen, doubleren en stapelen van diploma’s. Allemaal dingen die een corrigerende functie hebben binnen het onderwijsstelsel.
Bovenal is het probleem dat scholen tegenwoordig geld krijgen op basis van hoe goed ze een leerling door het systeem kunnen loodsen, en niet voor hoe goed een leerling nu daadwerkelijk op z’n plek is. Leerlingen die blijven zitten, naar een ander niveau gaan of na hun diploma doorgaan op een ander niveau kosten de school derhalve alleen maar geld, en besturen hebben tegenwoordig dus een keiharde financiële incentive om alle leerlingen die op een bepaald niveau binnen te komen ook daarop te houden gedurende hun gehele schoolcarrière.
Daarom zie je tegenwoordig ook steeds meer gespecialiseerde scholen van 1 niveau (wat segregatie misschien nog wel het meest in de hand werkt). Voor scholen is dat op dit moment de meest efficiënte manier om les te geven. Al met al zou je in mijn ogen dus wel kunnen zeggen dat de segregatie toeneemt de afgelopen decennia.