Ik werk inmiddels ook al weer drie jaar in het VO (in de ondersteuning) en hoewel ik niks kan zeggen over de kwaliteit van het onderwijs omdat ik geen docent bent, heb ik inmiddels wel een beeld bij wat er in de sector aan de hand is.
Het is gewoon totaal oninteressant om als docent aan de slag te gaan. Kennisoverdracht lijkt me fantastisch en werken met de leerlingen is ook heel leuk. Maar als ik zie wat er van je gevraagd wordt, hoe lang je dagen zijn en wat voor een druk dit op je legt, dan snap ik heel goed dat nieuwe docenten het snel opgeven. In de ondersteuning heb ik vrijwel dezelfde arbeidsvoorwaarden, maar ik werk minder dan 32 uur, krijg een uitermate riant salaris, mijn dagen lopen nooit uit en twee van die dagen werk ik thuis. Dat staat echt in schril contrast tot de docenten. Wat lever ik in ten opzichte van een baan niet in het onderwijs? Flexibele vakanties. Maar ook ik heb 8 weken per jaar vrij, en nog 2 weken vrij in te vullen. In mijn sector (informatiebeveiliging en privacy) is het overigens verbazend dat niet meer professionals voor OOP-functies kiezen.
Voor een functie als docent gaat in elk geval bijna niemand warmlopen. En daar kun je nog zoveel salaris tegenaan gooien, het enige wat ik zie is dat docenten na de zoveelste loonsverhoging ervoor kiezen om minder te gaan werken, waardoor het tekort alleen maar oploopt.