Reya
De schoolleiding (directeuren, rectoren, conrectoren, afdelingsleiders), je uitvoerend management, bestaat doorgaans uit gepromoveerde docenten die vaak een managementcursus hebben gevolgd. Op bestuursniveau is het beeld wat gedifferentieerder. Een school kan deel uitmaken van een fors bestuur (Lucas Onderwijs, Ons Middelbaar Onderwijs, Carmelcollege, LVO), wat kleiner bestuur tot aan zogenaamde eenpitters. Dergelijk grote besturen staan zo ver van de werkvloer af dat het weer de vraag is wat een bevlogen docent er te zoeken heeft. Helaas is het daardoor wel vatbaar voor de marketingpraktijken van zelfbenoemde goeroes.
Mijn laatste werkgever betrof een bijzonder sterke eenpitter (rector was tevens bestuurder) waarvan het complete bestuur/schoolleiding gewoon nog enkele uren per week voor de klas stond. Was een geweldige school: veel structuur, lesassistenten die zieke docenten opvingen, uitgebreid en op maat gesneden begeleidingstraject voor nieuwe docenten, hele administratie tijdens toetsweken ontzorgd, telefoons werden in een vroeg stadium al verbannen (ook voor docenten) en klassieke onderwijsopvattingen (meegaan met de tijd, maar niet met de hypes).