Dit is natúúrlijk aan de scholen zelf, maar dat gaat er maar moeilijk in bij onze conservatieve verbodsfetisjisten. En toch ben ik ergens bang dat ze hier nog een meerderheid voor gaan vinden ook. Er zitten nogal veel vroeger-was-alles-beter-oudere mensen in de Kamer namelijk. De realiteit van de jongere generaties gaat nogal eens aan ze voorbij.

En die laatste kreet over Ipads is helemaal schandalig. Want welke groepen hebben er dus echt niet de mogelijkheid voor het aanschaffen van een Ipad... juist. Blijkbaar hebben we weinig geleerd van de lockdownperiodes.

janneke141 Haha inderdaad. Mobieltjes weg, iedereen maar een iPad. Wat ongelooflijk kortzichtig van het CDA.

Loveless Alle scholieren dan maar WhatsApp en Tiktok op de ipad gebruiken natuurlijk

Falco Het is CDA is blijkbaar nog niet zover dat ze snappen dat het gros van die apps er inderdaad ook voor de iPad is.

Over een paar jaar komen ze daar wel achter, en na nog een paar jaar zit iedereen weer met een een zonnewijzer en papyrusrol met rooster in de klas.

Ah ja, het was toch al weer een tijdje geleden dat het CDA met een nieuw verbodsvoorstel op de proppen kwam.

Nu moet ik toegeven dat die smartphones en andere digitale devices me altijd een doorn in het oog waren. Zag er eerst nog wel de potentie van in, maar het kwam er toch akelig vaak op neer dat het één grote bron van afleiding was. Het enige wat dan rest is zo’n telefoontas vooraan in je klas, maar succes als je de enige docent bent die dat doet. Landelijke verboden zijn verder een beetje ridicuul - zal weinig aan je realiteit in het klaslokaal veranderen. Enige wat helpt, is enige consensus op schoolniveau en dat consequent toepassen (wat overigens al een uitdaging op zich is).

De regel bij ons was tot vorig jaar 'onderbouw alles en iedereen in de tas tenzij een specifiek onderdeel van je les het gebruik van een telefoon rechtvaardigt, en de bovenbouw bepaalt de docent zelf'. Dat had wel mijn voorkeur, maar sinds dit schooljaar geldt de alles-en-iedereen-regel voor alle leerjaren. Ik moet zeggen dat het dat wel overzichtelijker maakt. Je hebt minder discussies als docent. Het heeft voor- en nadelen zullen we maar zeggen.

Sloggi Hoe het verbod gehandhaafd gaat worden? Kamerlid Peters: "Het is niet zo dat iemand vanuit Den Haag gaat zeggen: 'als jij een telefoontje in de klas hebt, krijg je strafwerk.' Maar het is wel zo dat de schoolinspectie op een school kijkt hoe dit verloopt. En als we dit afspreken en de schoolinspecteur ziet toch allerlei leerlingen tijdens de lessen op hun mobieltje, dan volgt een strak gesprek met de schoolleiding."

Dit is natuurlijk wel een beetje een gemiste kans. Had het dan direct goed aangepakt, met een smartphonegestapo en een daalder voor iedere leerling die zijn klasgenoten verlinkt. Onaangekondigde telefoonrazzia's waarbij de politie met speciaal getrainde honden op zoek gaat naar smartphones in het schoolgebouwd. Aantekeningen op het strafblad, en deze meerekenen bij de toelatingsprocedure tot numerus fixus-opleidingen. Bij herhaalde overtredingen kunnen ouders uit de ouderlijke macht worden ontheven en volgt uithuisplaatsing.

Gewoon een bak water in de kamer van de rector. Alle telefoons die we innemen flikkeren we daar in en aan het einde van de dag mag je je eigendom weer komen halen.

janneke141 Bij de meeste telefoons van tegenwoordig is dat niet meer echt een probleem.

Dat beeld is hetzelfde in de onderbouw van de middelbare school: de prestaties gaan achteruit op het gebied van Nederlands en rekenen/wiskunde. Engels gaat juist beter.

Engelse les inruilen voor wiskunde/Nederlands.
                Engels leert de gemiddelde middelbare scholier wel van z'n favoriete influencer, weinig kostbare schooltijd aan besteden.

Opmerkelijk is dat niet langer de kwetsbare leerlingen achteropraken, maar juist leerlingen van hoger opgeleide ouders. 'Dat heeft me verrast', zegt Lotte Henrichs, universitair docent bij Onderwijswetenschappen aan de Universiteit van Utrecht. 'Ik kan dat niet verklaren. Hebben we te makkelijk gedacht dat die leerlingen er wel zouden komen? Dit vraagt om meer onderzoek.'

https://fd.nl/samenleving/1458430/hoe-de-coronaklap-ondanks-extra-geld-steeds-harder-doordreunt-in-de-klas-mwk2cafQ247r

Hoger opgeleide ouders hebben het gewoon drukker.

Dat hele idee van de Onderwijsinspectie erbij halen - dit gebeurt allang. De Onderwijsinspectie oordeelt of er sprake is een ‘ononderbroken ontwikkelingsproces’ (Wpo, artikel 8, eerste lid en Wvo, artikel 2, tweede lid). Als leerlingen veel op hun smartphone kijken tijdens de lessen (terwijl dit niet de bedoeling is) kan de inspecteur oordelen dat er niet voldaan is aan deze wetsartikelen en volgt dat ook in het terugkoppelingsgesprek met het schoolbestuur.

janneke141 Daar staat of valt het ook mee hè. Duidelijkheid vanuit de schoolleiding en docenten die die lijn in de praktijk ook hanteren. Dan is het voor die kinderen ook duidelijk in plaats van dat ze bij elke docent de randjes weer op kunnen zoeken.

Al die apps zijn er zo op gericht dat je maar blijft kijken en scrollen dat het m.i. niet reëel is dat je van pubers verwacht dat ze hier een verstandige keuze in maken. Daar moet je ze bij helpen, dan zorg je dat ze in ieder geval een deel van hun schooldag offline zijn. Als ze na school huiswerk moeten maken is het al moeilijk genoeg voor ze die weerstand te bieden...

Sloggi Al die apps zijn er zo op gericht dat je maar blijft kijken en scrollen dat het m.i. niet reëel is dat je van pubers verwacht dat ze hier een verstandige keuze in maken. Daar moet je ze bij helpen, dan zorg je dat ze in ieder geval een deel van hun schooldag offline zijn. Als ze na school huiswerk moeten maken is het al moeilijk genoeg voor ze die weerstand te bieden...

Dit was inderdaad ook mijn reden om die telefoontas toch te behouden in de klas. Ik geloofde er ook niet in dat die doelgroep überhaupt in staat zou zijn een verstandige keuze te kunnen maken in de omgang met een object met zoveel afleiding. Het weerstand bieden tegen het pakken van die smartphone kan wat mij betreft ook in andere sociale contexten buiten het onderwijs aangeleerd worden. In het onderwijs draait het er in de eerste plaats om dat ze iets meekrijgen van datgene dat er zoal behandeld wordt tijdens de les.

tsjok

Bij Magister moesten we altijd eeuwenlang prehistorische OS-versies blijven ondersteunen, omdat het gros van de pubers toch echt met een vrij oud/goedkoop dingetje rondloopt.

tsjok

Tieners met een telefoonscherm zonder barsten zijn vrij zeldzaam, dus er is nog kans voor die methode 🤣

sigme
                    Kan me nog herinneren dat dat zelfs op Silverlight draaide. Toch een stukje antiek dat mooi kunstmatig in leven wordt gehouden.