Helsinki De term veiligelanders heeft betrekking op een vrij beperkte groep migranten vanuit een beperkt aantal landen die in elk geval niet in staat van (burger)oorlog verkeren. Dat zal inderdaad niet betekenen dat iedere inwoner zich veilig kan voelen, maar volgens de IND zijn het in elk geval 'veilige landen'. Ik heb nergens gesteld dat ik aanneem dat ze huis en haard verlaten om hier lekker crimineel te gaan worden. Maar als ze hier zijn en worden afgewezen, vaak in meerdere landen binnen de EU, dan moet je niet hier blijven als je daadwerkelijk iets van je leven zou willen maken. Je kunt hier namelijk niks, als illegaal.
Een deel daarvan gaat vervolgens buschauffeurs het leven zuur maken, tasjes roven in Amsterdam of wat voor verstorende vorm van criminaliteit dan ook. Hebben de afgelopen tijd meerdere stukken over in diverse kranten gestaan. En daar kunnen we dus heel erg weinig tegen doen. Nou, die groep mag van mij achter een hek tot ze besluiten naar een plek te gaan waar ze wel wat van hun leven kunnen of willen maken. In land van herkomst, of een ander land buiten de EU dat ze wel een verblijfsvergunning gaat geven.