Linus

Loppersum. Wil verder toch niemand meer wonen.

Reya

Nee joh, als die gemeente mensen opvangt, doen ze dat netjes in Delfzijl. Loppersum is voor de burgemeester.

En het is gelukt; Artsen zonder Grenzen moet aan de bak in Nederland.

NOS:

De internationale hulporganisatie Artsen zonder Grenzen heeft vanaf vandaag een team in Ter Apel dat zorg levert aan asielzoekers die vanwege het gebrek aan opvangplaatsen buiten de poort moeten blijven.

Het team bestaat uit vijf mensen die basisgezondheidszorg leveren. Zo behandelen ze wonden, infecties en huidziekten, verstrekken ze recepten en bieden ze psychologische eerste hulp aan volwassenen en kinderen. Het is voor het eerst dat de internationale hulporganisatie een team in Nederland inzet.

Linus NRC:

Het is de eerste keer dat Artsen zonder Grenzen medische hulp biedt in Nederland. Volgens de organisatie zijn de leefomstandigheden in Ter Apel vergelijkbaar met die in het Griekse vluchtelingenkamp Moria.

Remlove hoeft helemaal niet naar Grieksel voor Griekse toestanden.

@Reya speelt dit ook in België? Ik ben wel benieuwd of dit probleem ook zo groot is in andere West-Europese landen.

Sloggi
          In België vormt dit de normale gang van zaken.

Een visuele impressie. Bij voorkeur bekijken terwijl u uw lunch eet.

Friek
            De dixies bij de Alpha- en Grolsch-tent op Lowlands zien er trouwens ook soms zo uit. Niks aan de hand dus.

Toch wel bijzonder hoezeer de kijk op asiel en vluchtelingen is veranderd de laatste twintig jaar. Misschien ben ik naïef maar ik heb het idee dat deze toestanden 15-20 jaar geleden tot een politieke crisis hadden geleid. Nu lijken de reacties in Den Haag toch wat lauw. Zelfs links gaat vooralsnog niet de barricades op, wat ik electoraal gezien nog wel snap hoe cynisch ook.

Hoe zien jullie dit?

Sloggi Ik denk dat we, zowel kiezers als politici, een beetje murw zijn. Er zijn zo veel problemen tegelijk. En zelfs links ziet dat er geen makkelijke oplossing beschikbaar is in dit geval.

Er zijn feitelijk ook maar twee knoppen waar je aan kunt draaien: vraag en aanbod. Ik zal mijn gedachte van vorige week hier niet opnieuw ter discussie stellen, maar ik denk dat het veel politici helemaal niet zo verkeerd uitkomt dat het zo uit de hand loopt.

De geesten worden rijp gemaakt voor een asielstop. Een recente peiling gaf las ik aan dat 69 procent van de Nederlandse bevolking die maatregel al zou steunen.

Het is ook gewoon iets waar aan gewerkt wordt:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/kabinet-gaat-onderzoeken-of-tijdelijke-asielstop-juridisch-mogelijk-is~baa4ca38/

Dwersdriever

Het zou betekenen dat asielzoekers die zich in Nederland melden wel worden geregistreerd, maar dat hun aanvraag voorlopig niet in behandeling wordt genomen.

Dit lost de huidige problematiek natuurlijk op geen enkele manier op. In tegendeel zelfs, want als de aanvraag niet in behandeling wordt genomen hebben ze ook geen recht op de weinige opvangruimte die er wél is.

tsjok Nee, maar het kan wel functioneren als een startpunt voor verdere aanscherpingen.

Dwersdriever Er zijn feitelijk ook maar twee knoppen waar je aan kunt draaien: vraag en aanbod. Ik zal mijn gedachte van vorige week hier niet opnieuw ter discussie stellen, maar ik denk dat het veel politici helemaal niet zo verkeerd uitkomt dat het zo uit de hand loopt.

Tuurlijk niet. De huidige asielproblematiek heeft een 'afstotende werking' en toont aan dat we niet voldoende investeren in onze opvangcapaciteit en -infrastructuur. Dat is beide uitstekend nieuws voor populistisch rechts. Helaas niet voor de VVD wellicht, want misschien moeten ze nu besluiten nemen die ingaan tegen het principe 'eigen volk eerst', wat toch leidend is bij de VVD.

Dwersdriever Ik ga de discussie van vorige week niet overdoen.

Dwersdriever Ik denk dat het veel politici helemaal niet zo verkeerd uitkomt dat het zo uit de hand loopt.

Dit denk ik trouwens ook. Het is altijd een soort pilaar van ons asielbeleid geweest om de boel zo inefficiënt en ad hoc mogelijk te maken zodat er constant een sfeer van crisis heerst. Nu loopt het echt uit de hand, maar die beelden van buiten slapende mensen en vieze dixi's spelen alleen rechts maar in de kaart dat asielzoekers smerig en naar zijn. Lekker hun tenten afpakken want daarin is het vies en gevaarlijk.