tsjok
Ja, maar dan beïnvloed je de uitkomst van de competitie niet (of in ieder geval minder minder), en daarmee gaat er minder prikkeling van uit.
Ik denk dat er zat mensen te vinden zijn die er een stadionverbod voor over hebben om de directe concurrentie drie punten af te snoepen. Een stadionverbod pakken om je clubje kampioen te maken, Europees voetbal te gunnen, of van degradatie te behoeden: het zal je alleen maar een grotere held maken voor de harde kern. De concurrentie een paar wedstrijden zonder publiek te laten spelen zal een wat minder prima deal lijken, zeker ook omdat je jezelf dan elke keer rond wedstrijdtijd moet melden.
Daarbij vind ik ook dat je een club niet op sportief vlak zou moeten straffen voor iets waar de club feitelijk geen invloed op heeft. Een puntenstraf voor financiële overtredingen vind ik helemaal prima. Maar je kan een club in beginsel niet verwijten dat er tussen de 50.000 toeschouwers wat halve zolen zitten die het nodig vinden om allerlei zooi op het veld te slingeren, Xavi Simons voor homo uit te maken, of opblaasbananen op het veld te slingeren. Je kan de club pas verwijten maken als blijkt dat ze de standaarden op toegangscontrole hebben laten varen, of iets van die strekking.
Men zou gewoon een stuk consequenter moeten zijn. Tot nu toe komt men er steeds mee weg. Het is doodnormaal om bij een hoekschop een lading bekers, aanstekers en munten richting de hoekschopnemer te zien vliegen. Keepers die bekogeld worden met vuurwerk. En aan het eind is een veld bezaaid met allemaal tyfuszooi te zien.
Dat moet veranderen. Wordt er zooi van de tribune gegooid? Wedstrijd stilleggen. Consequent. Elke keer. Ongeacht of er iemand geraakt wordt. Gebeurt het na hervatting nog een keer? Dan kan iedereen naar huis en wordt de wedstrijd zonder publiek afgemaakt. Jammer dan. Dan heb je even een paar speelrondes in lege stadions, maar uiteindelijk leert men het wel.
En dan ook meteen maar even de voorbeeldfunctie van de voetballers zelf: ik erger me kapot aan de spelers die met grote bek op de scheids aflopen, voetballers met korte lontjes, en aanstelleritis op het veld in een poging de tegenstander een kaart aan te naaien. Daarvoor ook gewoon consequent kaarten uitdelen. Grote bek tegen de scheids, agressief gedrag, onnodige janken? Kaartje pakken. Zal je eerst ook een paar wedstrijden hebben waar in je met 8 tegen 8 aan het spelen bent, maar uiteindelijk leert men het wel.
Maar goed, met sportbestuurders heb je dan ook wel even een ruggengraatloos clubje te pakken. Die verkopen hun eigen kinderen nog, voor een handvol oliedollars en een fotomomentje met Messi.
Ook wel weer typisch KNVB dat er doelmannen aangevallen kunnen worden, spelers op hun bek kunnen worden gestompt door supporters, en we half dozijn gewelddadige veldbestormers hebben gezien, maar zodra een Godenzoon een aansteker op zijn knar krijgt is de maat in één keer vol en is het tijd voor harde maatregelen. Zal wel weer toeval zijn.